Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Tema - Minnestekniker och olika sätt att göra anteckningar"

Från Skolbok

m
m
Rad 50: Rad 50:
  
 
[[Anteckningar - tankekartor, träd och tidslinjer]] ''(Lektion 6)''
 
[[Anteckningar - tankekartor, träd och tidslinjer]] ''(Lektion 6)''
 +
 +
[[Anteckningar - marginalläsning]] ''(Överkurslektion)''
  
  

Versionen från 21 april 2023 kl. 07.23


I Lgr22 för högstadiet finns följande punkt inskriven i det centrala innehållet för svenskämnet:

Svenska: Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
Svenska som andraspråk: Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord, föra anteckningar och använda grafiska modeller.

Detta är en akilleshäl för många lärare. Av flera anledningar. För det första ingår varken minnestekniker eller olika sätt att göra anteckningar i lärarutbildningen. Studenterna förväntas troligen ha skaffat sig de kunskaperna tidigare och borde därför kunna lära ut dem till framtida elever utan lärarutbildningens inblandning. Vilket inte alltid stämmer. För det andra bygger mycket av minnesteknik och sätt att göra anteckningar på personliga upplevelser och minnen. Det gör att olika elever arbetar med materialet från olika utgångspunkter, vilket gör det praktiskt taget omöjligt att ha lektioner som alla elever kan delta i på lika villkor. För det tredje är det inte heller möjligt att betygsätta elevernas arbete med minnestekniker och sätt att föra anteckningar eftersom det inte ingår bland betygskriterierna. Sammantaget gör detta att många lärare hoppar över den punkten helt, eller tar upp den de sista veckorna på vårterminen när alla betyg redan är satta och elevernas motivationsnivå att arbeta med något som de ändå inte får betyg på är som lägst.

Men även om det bara är en enda rad i kursplanen, och inte har någon koppling alls till betygskriterierna, krävs det ändå relativt många lektionspass för att ge eleverna de verktyg för minnestekniker och den kunskap om olika tekniker för att föra anteckningar som motsvarar texten i det centrala innehållet för svenskämnet och svenska som andraspråk.

Dessutom kommer framtiden med olika former av AI troligen att innebära att inlämningsuppgifter försvinner. Framtidens betyg kommer därför att baseras på skriftliga prov och muntliga redovisningar och då blir det ännu viktigare än nu att vara bra på komma ihåg saker.


600px

i framtiden blir det de elever som minns mest och bäst som förtjänar högst betyg.




Följande delar ingår i temat, samt förslag på lektionsupplägg (sex lektioner):

Minnestekniker - introduktion (Lektion 1)

Minnestekniker - siffror, nummer och årtal (Lektion 1)

Minnestekniker - minneslistor och sångtexter (Lektion 2)

Minnestekniker - berätta som en saga (Lektion 2)

Minnestekniker - glosor och begrepp (Lektion 3)

Minnestekniker - fakta och återkommande repetitioner (Lektion 3)

Minnestekniker - namn (Överkurslektion)


Anteckningar - introduktion (Lektion 4)

Anteckningar - att hitta nyckelord och göra sammanfattningar (Lektion 4)

Anteckningar - Cornell-metoden (Lektion 5)

Anteckningar - kolumnmetoden (Lektion 5)

Anteckningar - dashmetoden (Lektion 5)

Anteckningar - tankekartor, träd och tidslinjer (Lektion 6)

Anteckningar - marginalläsning (Överkurslektion)