Skillnad mellan versioner av "Tema - Minnestekniker och olika sätt att göra anteckningar"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
[[Minnestekniker - minneslistor och sångtexter]] | [[Minnestekniker - minneslistor och sångtexter]] | ||
+ | |||
+ | [[Minnestekniker - berätta som en saga]] | ||
[[Minnestekniker - namn]] | [[Minnestekniker - namn]] | ||
Rad 18: | Rad 20: | ||
[[Minnestekniker - fakta och återkommande repetitioner]] | [[Minnestekniker - fakta och återkommande repetitioner]] | ||
− | |||
Versionen från 15 april 2023 kl. 09.21
I Lgr22 för högstadiet finns följande punkt inskriven i det centrala innehållet:
- Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
Även om det bara är en enda rad i kursplanen, och inte har någon koppling alls till betygskriterierna, krävs det flera lektionspass för att ge dig verktygen för minnestekniker och olika tekniker för att föra anteckningar.
Följande delar ingår i temat:
Minnestekniker - introduktion (tom)
Minnestekniker - siffror, nummer och årtal
Minnestekniker - minneslistor och sångtexter
Minnestekniker - berätta som en saga
Minnestekniker - glosor och begrepp
Minnestekniker - fakta och återkommande repetitioner
Anteckningar - att hitta nyckelord och göra sammanfattningar
Anteckningar - att hitta nyckelord och göra sammanfattningar