Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Historia"

Från Skolbok

m (I årskurs 4–6)
m
 
(77 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
Den klassiska uppdelningen av historiaämnet i skolan har varit:
+
[[File:Karl XIIs likfärd (1884), målning av Gustaf Cederström (1845-1933).jpg|600px]]
  
*År 1 Stenåldern
+
''Karl XII:s likfärd, känd historieförfalskning''
*År 2 Bronsåldern
 
*År 3 Järnåldern
 
  
*År 4 Vikingatid
 
*År 5 Medeltid
 
*År 6 Svensk stormaktstid
 
  
*År 7 Repetition stenålder-bronsålder, flodkulturer, antikens Grekland och perserna, Romarriket.
+
==Allmänt om historieämnet==
*År 8 Franska revolutionen, nationalismen, imperialismen, första världskriget.
 
*År 9 Mellankrigstiden, andra världskriget, kalla kriget, tiden efter 1989, kriget mot terrorism.
 
  
 +
:[[Historia]]
 +
::[[Varför läser vi historia?]]
 +
::[[Kontinuitet och förändring - med exempel]]
 +
::[[Historiebruk - med exempel]]
 +
::[[Aktörer och strukturer i historieämnet - med exempel]]
 +
::[[Analysera målningar och fotografier som historiska källor]]
 +
::[[Strukturera en historisk händelse]] ''Koreakriget som exempel''
 +
::[[Generell mall för betygskriterier enligt Lgr22 i historia]]
 +
::[[Långa utvecklingslinjer enligt Lgr22 i historia]]
 +
::[[Om tidsnöden i historieämnet]]
 +
::[[Tidslinjer - med exempel]]
  
Det här stämmer inte alltid, och ju längre tid som gått sedan andra världskriget ju mer skall presas in i år 9, vilket gör att historiaämnet helt enkelt måste reformeras. De mål som skall uppfyllas enligt 2011 års läroplan är:
 
  
 +
----
 +
==Lärobok, år 7 (Förhistorien, forntiden med flodkulturerna, Antiken och sedan från tidigmodern tid till och med Napoleon)==
 +
----
  
==I årskurs 1–3==
+
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Historia från stenåldern till antiken, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/hi1.jpg || Historieämnets del som berör forntid-antiken har en komplett skolbok på 32 kapitel.
  
'''Att leva tillsammans'''
+
''För att komma till samtliga kapitel om historien från stenåldern till antiken klickar du bara länken:''  
* Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer, till exempel skildringar av familjeliv och skola. Minnen berättade av människor som lever nu.
 
:[[Att leva i Astris Lindgrens värld]]
 
:''Använd dig av samlingar med svart-vita bilder man ofta kan hitta muséers- och hembygdsföreningars hemsidor''
 
* Att flytta inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.
 
:[[Emigrationen till Amerika]]
 
''Det finns även beskrivet i geografiämnet, [[Emigration och immigration]]''
 
* Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
 
:''Kan tas upp i ala typer av diskussioner i SO ämnena''
 
  
 +
"Historia från stenåldern till antiken, skolbok", ''så kommer du till kapitelsidan.''
  
'''Att leva i närområdet'''
 
* Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
 
:[[Äldre stenåldern]]
 
::[[Därför tog istiden slut]]
 
:[[Mellan stenåldern]]
 
:[[Yngre stenåldern]]
 
:[[Bronsåldern]]
 
:[[Järnåldern]]
 
* Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
 
:''Använd dig av samlingar med svart-vita bilder man ofta kan hitta på muséers- och hembygdsföreningars hemsidor''
 
:''Det finns en del under geografiämnet''
 
* Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
 
:[[Kyrkan mitt i byn]]
 
  
 +
[[Historia från stenåldern till antiken, skolbok]]
  
'''Att leva i världen'''
+
*Stenåldern
* Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
+
*Bronsåldern
:[[Hur blev vi människor?]]
+
*Järnåldern
:[[Äldre stenåldern]]
+
*Flodkulturerna
::[[Därför tog istiden slut]]
+
*Antiken-Grekland
:[[Mellan stenåldern]]
+
*Antiken-Rom
:[[Yngre stenåldern]]
+
*Kina, Amerika, Polynesien
* Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnålder.
 
:[[Äldre stenåldern]]
 
:[[Mellan stenåldern]]
 
:[[Yngre stenåldern]]
 
:[[Bronsåldern]]
 
:[[Järnåldern]]
 
* Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
 
:[[Ortsnamnen berättar]]
 
:''Se på religionsdelen, läs om gravskick i forntiden''
 
* Berättelser om gudar och hjältar i antik och nordisk mytologi och hur man kan se på dem i vår egen tid.
 
:[[Vikingarnas gudavärld]]
 
:[[Grekernas gudavärld]]
 
* Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom.
 
:[[Järnåldern Vikingatiden]]
 
:[[Vite Krist kommer]]
 
:[[Profeterna]]
 
:[[Muhammeds liv]]
 
  
 +
|}
  
'''Att undersöka verkligheten'''
+
{| class="wikitable"
* Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
+
|-
:''Låt eleverna rita fysiska tidslinjer så att de förstår att forntiden är 95% av den tiden människor funnits i Europa''
+
!  [[Historia från vikingatiden till stormaktstiden, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/hi2.jpg || Historieämnets del som berör vikingatid-Gustaviansk tid har en påbörjad skolbok på 14 kapitel.
  
''(Vissa mål som helt saknar koppling till historia är bortplockade, då målen för år 1-3 är gemensamma för samtliga SO-ämnen kommer de målen att fylas i de andra tre SO-ämnena).''
+
''För att komma till samtliga kapitel om historien från vikingatiden till Gustavianska tiden klickar du bara på länken:''  
  
==I årskurs 4–6==
+
"Historia från vikingatiden till Gustavianska tiden, skolbok", ''så kommer du till kapitelsidan.''
  
'''Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500'''
 
* Norden befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
 
:[[Äldre stenåldern]]
 
::[[Därför tog istiden slut]]
 
:[[Mellan stenåldern]]
 
:[[Yngre stenåldern]]
 
:[[Bronsåldern]]
 
:[[Järnåldern]]
 
* Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
 
:[[Järnåldern Vikingatiden]]
 
* De nordiska staternas bildande.
 
:[[Blåtand, Tveskägg, Hårfagre och de första kungadömena]]
 
* Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.
 
:[[Vite Krist kommer]]
 
* Några av de europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
 
:[[Järnåldern Vikingatiden]]
 
:[[De första amerikanerna]]
 
:[[Hansan]]
 
* Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
 
:[[Järnåldern Vikingatiden]]
 
  
 +
[[Historia från vikingatiden till stormaktstiden, skolbok]]
  
'''Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500–1700'''
+
*Vikingatiden
* Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
+
*Medeltiden
:[[Medeltiden]]
+
*Stormaktstiden
:[[Hansan]]
+
*Frihetstiden
:[[Störtbecker och Östersjöns pirater]]
+
*Gustavianska tiden
:[[Sturarna]]
 
:[[Kristina Gyllenstiernas försvar av Stockholm]]
 
:[[Drottning Margareta]]
 
:[[Den heliga Birgitta]]
 
* Den svenska statens framväxt och organisation.
 
:[[Stockholms blodbad]]
 
:[[Gustav Wasa]]
 
:[[Wasas tre söner]]
 
* Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
 
:[[Svensk stormaktstid]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Gustav II]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Kristina]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Karl X]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Karl XI]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Karl XII]]
 
* Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
 
:[[Martin Luther]]
 
:[[30 åriga kriget]]
 
* Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
 
:''Använd dig av samlingar med svart-vita bilder man ofta kan hitta på muséers- och hembygdsföreningars hemsidor ''
 
  
 +
|}
  
'''Ökat utbyte och jordbrukets omvandling, cirka 1700–1850'''
+
'''Upptäckternas tid'''
* Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien.
+
:[[Henrik sjöfararen och Portugal]]
:[[Bergslagen]]
+
::[[Sidenvägen och Kina]]
:[[Hattar och mössor]]
+
:[[Columbus och Amerika]]
:[[Teaterkungen]]
+
:[[Vasco da Gama och Indien]]
:[[Linné, blomsterkungen]]
+
::[[Syd- och Mellanamerikas kolonisering]] (av européer) ("momentet kolonialism" år 7)
* Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor.
+
::[[Handelsutbytet mellan Amerika och Europa]]
:[[Att leva i Astris Lindgrens värld ]]
+
::[[Kolonialism, imperialism och merkantilism]] tre begrepp
:[[Äng är åkers moder]]
+
:[[:Spanska armadan, England blir stormakt]]
:[[Den gröna revolutionen]] ''geografi''
+
:[[Upplysningen]]
* Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper.
+
::[[Nordamerikas kolonisering]] (av européer) (år 7) ("momentet kolonialism" år 7)
:[[Den gröna revolutionen]] ''geografi''
+
:[[Amerikanska frihetskriget]] 1775-1783
:[[Emigrationen till Amerika]]
 
:''Det finns även beskrivet i geografiämnet, [[Emigration och immigration]]''
 
* Framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige.
 
:[[Förlusten av Finland]]
 
:[[Jean Baptiste Bernadotte]]
 
:[[Unionen med Norge]]
 
:[[Från landskapslagarna till våra lagar]]
 
:[[Våra partiers rötter]]
 
* Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
 
:''Använd dig av samlingar med svart-vita bilder man ofta kan hitta på muséers- och hembygdsföreningars hemsidor ''
 
  
 +
:[[Kolonialism och slavhandel]]
 +
::[[Syd- och Mellanamerikas kolonisering]] (av européer) ("momentet kolonialism" år 7)
 +
::[[Nordamerikas kolonisering]] (av européer) (år 7) ("momentet kolonialism" år 7)
 +
:::[[Kolonialism - projektarbete]] förslag på upplägg av projektarbete, år 7 eller 8
  
'''Hur historia används och historiska begrepp'''
 
* Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
 
:[[Ortsnamnen berättar]]
 
:[[Stadens framväxt och roller]] ''Geografi''
 
:Se på religionsdelen, läs om gravskick i forntiden
 
* Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
 
:[[Häxprocesserna ]] ''Religion''
 
:[[Svensk stormaktstid, Gustav II]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Kristina]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Karl X]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Karl XI]]
 
:[[Svensk stormaktstid, Karl XII]]
 
* Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
 
:''Ett luddigt mål, minst sagt. Ta med Peder Svart som skrev Gustaw Wasas krönika åt honom kanske?''
 
* Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
 
:[[Järnåldern Vikingatiden]]
 
:[[Medeltiden]]
 
:[[Svensk stormaktstid]]
 
:[[Frihetstiden]]
 
  
==I årskurs 7–9==
 
'''Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700'''
 
* Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.
 
* Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
 
* Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
 
  
'''Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900'''
+
{| class="wikitable"
* Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
+
|-
* Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen.
+
!  [[Franska revolutionen, skolbok]] !! Beskrivning
*Migration inom och mellan länder.
+
|- valign="top"
* Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
+
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/fr_rev.JPG || Franska revolutionen
* Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri.
 
  
'''Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950'''
+
Revolutionen varade bara mellan 1789-1799,
* Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
 
* Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
 
* De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
 
* Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
 
  
'''Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid'''
+
men händelserna under revolutionen förändrade hela Europa efteråt.
* Demokratisering i Sverige. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
 
* Framväxten av det svenska välfärdssamhället.
 
* Historiska perspektiv på urfolket samernas och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige.
 
* Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens sönderfall och nya maktförhållanden i världen.
 
* FN, nordiskt samarbete och framväxten av Europeiska unionen (EU).
 
* Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.
 
* Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
 
  
  
'''Hur historia används och historiska begrepp'''
+
''För att komma till samtliga kapitel om franska revolutionen klickar du bara länken:''
* Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
 
* Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.
 
* Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
 
* Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
 
* Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
 
* Några historiska begrepp, till exempel antiken, mellankrigstiden, efterkrigstiden och kalla kriget samt olika syn deras betydelser.
 
  
[[Kategori: Historia]]
+
[[Franska revolutionen, skolbok]], ''så kommer du till kapitelsidan.''
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
::'''Frankrike, Napoleontiden''' 1799-1815
 +
:::'''[[Napoleon, vägen till makten]]
 +
:::'''[[Napoleon, en kejsares uppgång och fall ]]
 +
::::[[Gustav IV och Napoleon]]
 +
:::'''[[Napoleon, och kvinnorna]]
 +
:::'''[[Napoleon, arvet efter kejsaren]]
 +
:::'''[[Napoleon, arbetsuppgifter ]]
 +
::::Överkurs eller repetition år 8:
 +
::::[[Europa efter Napoleon]] ''Europas historia mellan Napoleon och första världskriget.''
 +
::::[[La belle époque]] ''Hur vanliga människor hade det fram till första världskriget''
 +
 
 +
----
 +
==Lärobok, år 8 (Industriella revolutionen, kolonialismen, amerikanska inbördeskriget, Tysklands enande samt världskrigen inklusive mellankrigstiden)==
 +
----
 +
 
 +
 
 +
::'''Industriella revolutionen'''
 +
:::[[Första industriella revolutionen 1760-1840]] (ångmaskin, järnväg, ångfartyg)
 +
:::[[Andra industriella revolutionen 1840-1914]] (massproduktion, löpande bandet, elektricitet och telegraf, dynamit)
 +
:::[[Industriella revolutionen - misären och lyxen]] (hur livet var för de fattiga, medelklassen och de rika)
 +
:::[[Industriella revolutionen - nya politiska rörelser]] (nya politiska rörelser i misärens spår)
 +
:::[[Mellan andra och tredje industriella revolutionen 1914-1970]] (från första världskrigets början till kalla kriget)
 +
:::'''Tredje industriella revolutionen''' 1970-2020 (mikroprocessor, persondator, Internet)
 +
:::'''Fjärde industriella revolutionen''' 2020-? (Internet of things, AI, bioteknik, 3D printning)
 +
 
 +
:'''Kolonialism och slavhandel''' ''forts från år 7''
 +
::[[Kapplöpningen om Afrika]] (européernas kolonisering av Afrika) ("momentet kolonialism" år 8)
 +
::[[Asiens kolonisering]] (av européer) ("momentet kolonialism" år 8)
 +
::[[Söderhavets kolonisering]] (av européer) ("momentet kolonialism" år 8)
 +
:::[[Kolonialism - projektarbete]] förslag på upplägg av projektarbete, år 7 eller 8
 +
 
 +
::'''[[Fågelbajs, det vita guldet]] ''' kampen om guano, 1800-talets andra hälft
 +
::'''[[Amerikanska inbördeskriget]]''' 1861-1865
 +
::[[Resa som kvinna i Nordamerika]] 1700-1900 talet
 +
::'''[[Europa efter Napoleon]]''' 1815-1914
 +
::'''[[La belle époque]], Europa''' 1890-1914
 +
::'''[[Osmanska imperiets uppgång och fall]]''' 1299-1922
 +
::'''Sverige, Napoleon och Bernadotte''' 1809-1844
 +
::'''Sverige, Oscarianska tiden''' 1844-1905
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Första världskriget, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/ww1.jpg || Första världskriget.
 +
 
 +
''För att komma till samtliga kapitel om första världskriget klickar du bara på länken:''
 +
 
 +
"Första världskriget", ''så kommer du till kapitelsidan.''
 +
 
 +
 
 +
[[Första världskriget, skolbok]]
 +
 
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
::'''[[Ryska revolutionen - upptakten]]''' 1800-1917
 +
::'''Ryska revolutionen - revolutionsåren''' 1917-1921
 +
::'''Ryska revolutionen - arvet eter revolutionen''' 1921-
 +
 
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Mellankrigstiden, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/mellankrig.jpg || Mellankrigstiden
 +
 
 +
''För att komma till samtliga kapitel om mellankrigstiden klickar du bara på länken:''
 +
 
 +
"Mellankrigstiden", ''så kommer du till kapitelsidan.''
 +
 
 +
 
 +
[[Mellankrigstiden, skolbok]]
 +
 
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Andra världskriget, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/wwii.jpg || Andra världskriget
 +
 
 +
''För att komma till samtliga kapitel om andra världskriget klickar du bara på länken:''
 +
 
 +
"Andra världskriget", ''så kommer du till kapitelsidan.''
 +
 
 +
 
 +
[[Andra världskriget, skolbok]]
 +
 
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
----
 +
==Lärobok, år 9 (Kalla kriget i Sverige och resten av världen, Jugoslaviens sammanbrott, kriget mot terrorn, Arabiska våren och kriget i Syrien)==
 +
----
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Kalla kriget till kriget i Syrien, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/kalla.jpg || Kalla kriget till kriget i Syrien
 +
 
 +
''För att komma till samtliga kapitel om Kalla kriget till kriget i Syrien klickar du bara på länken:''
 +
 
 +
"Kalla kriget till kriget i Syrien", ''så kommer du till kapitelsidan.''
 +
 
 +
 
 +
[[Kalla kriget till kriget i Syrien, skolbok]]
 +
 
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Slutet på Jugoslavien, skolbok]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/jugoslavien.jpg || Slutet på Jugoslavien
 +
 
 +
''För att komma till samtliga kapitel om krigen i Jugoslavien klickar du på länken :''
 +
 
 +
''"Slutet på Jugoslavien"'', ''så kommer du till kapitelsidan..''
 +
 
 +
 
 +
[[Slutet på Jugoslavien, skolbok]]
 +
 
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!  [[Kriget mot terrorn, skolbok]]] !! Beskrivning
 +
|- valign="top"
 +
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/terrorn.jpg || Kriget mot terrorn
 +
 
 +
Kriget tar upp konflikterna i Mellanöstern 1953-2021
 +
 
 +
i främst: Afghanistan, Irak, Iran och Syrien,
 +
 +
och hur de konflikterna i sin tur påverkat och påverkar resten av världen.
 +
 
 +
 
 +
''För att komma till samtliga kapitel om kriget mot terrorn, klickar du på länken :''
 +
 
 +
''"Kriget mot terrorn"'', ''så kommer du till kapitelsidan..''
 +
 
 +
 
 +
[[Kriget mot terrorn, skolbok]]
 +
 
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Kategori:Historia]]

Nuvarande version från 2 januari 2024 kl. 19.59

Karl XIIs likfärd (1884), målning av Gustaf Cederström (1845-1933).jpg

Karl XII:s likfärd, känd historieförfalskning


Allmänt om historieämnet

Historia
Varför läser vi historia?
Kontinuitet och förändring - med exempel
Historiebruk - med exempel
Aktörer och strukturer i historieämnet - med exempel
Analysera målningar och fotografier som historiska källor
Strukturera en historisk händelse Koreakriget som exempel
Generell mall för betygskriterier enligt Lgr22 i historia
Långa utvecklingslinjer enligt Lgr22 i historia
Om tidsnöden i historieämnet
Tidslinjer - med exempel



Lärobok, år 7 (Förhistorien, forntiden med flodkulturerna, Antiken och sedan från tidigmodern tid till och med Napoleon)


Historia från stenåldern till antiken, skolbok Beskrivning
hi1.jpg Historieämnets del som berör forntid-antiken har en komplett skolbok på 32 kapitel.

För att komma till samtliga kapitel om historien från stenåldern till antiken klickar du bara på länken:

"Historia från stenåldern till antiken, skolbok", så kommer du till kapitelsidan.


Historia från stenåldern till antiken, skolbok

  • Stenåldern
  • Bronsåldern
  • Järnåldern
  • Flodkulturerna
  • Antiken-Grekland
  • Antiken-Rom
  • Kina, Amerika, Polynesien
Historia från vikingatiden till stormaktstiden, skolbok Beskrivning
hi2.jpg Historieämnets del som berör vikingatid-Gustaviansk tid har en påbörjad skolbok på 14 kapitel.

För att komma till samtliga kapitel om historien från vikingatiden till Gustavianska tiden klickar du bara på länken:

"Historia från vikingatiden till Gustavianska tiden, skolbok", så kommer du till kapitelsidan.


Historia från vikingatiden till stormaktstiden, skolbok

  • Vikingatiden
  • Medeltiden
  • Stormaktstiden
  • Frihetstiden
  • Gustavianska tiden

Upptäckternas tid

Henrik sjöfararen och Portugal
Sidenvägen och Kina
Columbus och Amerika
Vasco da Gama och Indien
Syd- och Mellanamerikas kolonisering (av européer) ("momentet kolonialism" år 7)
Handelsutbytet mellan Amerika och Europa
Kolonialism, imperialism och merkantilism tre begrepp
Spanska armadan, England blir stormakt
Upplysningen
Nordamerikas kolonisering (av européer) (år 7) ("momentet kolonialism" år 7)
Amerikanska frihetskriget 1775-1783
Kolonialism och slavhandel
Syd- och Mellanamerikas kolonisering (av européer) ("momentet kolonialism" år 7)
Nordamerikas kolonisering (av européer) (år 7) ("momentet kolonialism" år 7)
Kolonialism - projektarbete förslag på upplägg av projektarbete, år 7 eller 8


Franska revolutionen, skolbok Beskrivning
fr_rev.JPG Franska revolutionen

Revolutionen varade bara mellan 1789-1799,

men händelserna under revolutionen förändrade hela Europa efteråt.


För att komma till samtliga kapitel om franska revolutionen klickar du bara på länken:

Franska revolutionen, skolbok, så kommer du till kapitelsidan.




Frankrike, Napoleontiden 1799-1815
Napoleon, vägen till makten
Napoleon, en kejsares uppgång och fall
Gustav IV och Napoleon
Napoleon, och kvinnorna
Napoleon, arvet efter kejsaren
Napoleon, arbetsuppgifter
Överkurs eller repetition år 8:
Europa efter Napoleon Europas historia mellan Napoleon och första världskriget.
La belle époque Hur vanliga människor hade det fram till första världskriget

Lärobok, år 8 (Industriella revolutionen, kolonialismen, amerikanska inbördeskriget, Tysklands enande samt världskrigen inklusive mellankrigstiden)



Industriella revolutionen
Första industriella revolutionen 1760-1840 (ångmaskin, järnväg, ångfartyg)
Andra industriella revolutionen 1840-1914 (massproduktion, löpande bandet, elektricitet och telegraf, dynamit)
Industriella revolutionen - misären och lyxen (hur livet var för de fattiga, medelklassen och de rika)
Industriella revolutionen - nya politiska rörelser (nya politiska rörelser i misärens spår)
Mellan andra och tredje industriella revolutionen 1914-1970 (från första världskrigets början till kalla kriget)
Tredje industriella revolutionen 1970-2020 (mikroprocessor, persondator, Internet)
Fjärde industriella revolutionen 2020-? (Internet of things, AI, bioteknik, 3D printning)
Kolonialism och slavhandel forts från år 7
Kapplöpningen om Afrika (européernas kolonisering av Afrika) ("momentet kolonialism" år 8)
Asiens kolonisering (av européer) ("momentet kolonialism" år 8)
Söderhavets kolonisering (av européer) ("momentet kolonialism" år 8)
Kolonialism - projektarbete förslag på upplägg av projektarbete, år 7 eller 8
Fågelbajs, det vita guldet kampen om guano, 1800-talets andra hälft
Amerikanska inbördeskriget 1861-1865
Resa som kvinna i Nordamerika 1700-1900 talet
Europa efter Napoleon 1815-1914
La belle époque, Europa 1890-1914
Osmanska imperiets uppgång och fall 1299-1922
Sverige, Napoleon och Bernadotte 1809-1844
Sverige, Oscarianska tiden 1844-1905
Första världskriget, skolbok Beskrivning
ww1.jpg Första världskriget.

För att komma till samtliga kapitel om första världskriget klickar du bara på länken:

"Första världskriget", så kommer du till kapitelsidan.


Första världskriget, skolbok



Ryska revolutionen - upptakten 1800-1917
Ryska revolutionen - revolutionsåren 1917-1921
Ryska revolutionen - arvet eter revolutionen 1921-


Mellankrigstiden, skolbok Beskrivning
mellankrig.jpg Mellankrigstiden

För att komma till samtliga kapitel om mellankrigstiden klickar du bara på länken:

"Mellankrigstiden", så kommer du till kapitelsidan.


Mellankrigstiden, skolbok


Andra världskriget, skolbok Beskrivning
wwii.jpg Andra världskriget

För att komma till samtliga kapitel om andra världskriget klickar du bara på länken:

"Andra världskriget", så kommer du till kapitelsidan.


Andra världskriget, skolbok




Lärobok, år 9 (Kalla kriget i Sverige och resten av världen, Jugoslaviens sammanbrott, kriget mot terrorn, Arabiska våren och kriget i Syrien)


Kalla kriget till kriget i Syrien, skolbok Beskrivning
kalla.jpg Kalla kriget till kriget i Syrien

För att komma till samtliga kapitel om Kalla kriget till kriget i Syrien klickar du bara på länken:

"Kalla kriget till kriget i Syrien", så kommer du till kapitelsidan.


Kalla kriget till kriget i Syrien, skolbok



Slutet på Jugoslavien, skolbok Beskrivning
jugoslavien.jpg Slutet på Jugoslavien

För att komma till samtliga kapitel om krigen i Jugoslavien klickar du på länken :

"Slutet på Jugoslavien", så kommer du till kapitelsidan..


Slutet på Jugoslavien, skolbok



Kriget mot terrorn, skolbok] Beskrivning
terrorn.jpg Kriget mot terrorn

Kriget tar upp konflikterna i Mellanöstern 1953-2021

i främst: Afghanistan, Irak, Iran och Syrien,

och hur de konflikterna i sin tur påverkat och påverkar resten av världen.


För att komma till samtliga kapitel om kriget mot terrorn, klickar du på länken :

"Kriget mot terrorn", så kommer du till kapitelsidan..


Kriget mot terrorn, skolbok