Åtgärder

Grupparbete om språk i Norden enligt Lgr22

Från Skolbok

Den del av det centrala innehållet som beskriver hur viktigt det är att kunna mer om språken vi talar i Norden har hängt med ända sedan 1980-talet. I en värld som hela tiden krymper tack vare Internet blir det bara viktigare och viktigare att kunna förstå olika språk.

Lgr22 för år 7-9

Vad står det i Skolverkets dokument? Där står det att du ska kunna:

  • Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter och sociolekter. Framträdande skillnader och likheter mellan de nordiska språken. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
  • Språkbruk och språkförändring genom tiderna, till exempel vilka språk som påverkat svenskan historiskt och i nutid.

Material

Norden i skolan: https://nordeniskolen.org/sv/undervisningsmaterial/
Svensk språkhistoria
Svenska dialekter
Isländska
Färöiska
Norska
Danska
Finska och meänkieli
Samiska


Lektionsplan

Ni ska tillsammans i grupp skapa en Googlepresentation där ni presenterar fakta om ert språk.

1 Språkträden, bakgrund till de olika språken - gemensam
Elever lär sig mer om språkhistoria, språkträd och indoeuropéer
2 Uppdelning av olika språk
Klassen delas upp i fem grupper: Svenska, Norska, Danska, Isländska och Finska
Gruppen skapar en bildspelsfil de ska ha till redovisningen.
Besvara frågan: var talas språket. Lägg in en karta i bildspelet där det finns markerat, och hur många talar språket?
Besvara frågan: vad är speciellt med det utvalda språket, jämfört med svenska? Den svenska gruppen beskriver vad som är speciellt med runorna och runsvenskan.
Besvara frågan: finns det någonstans som språket har talats, men där det inte talas längre?
3 Språkets historia
Besvara frågan: hur har språket utvecklats? finns det någon särskild händelse i språkets utveckling? Den svenska gruppen beskriver vad som är speciellt med äldre och yngre fornsvenskan.
4 varianter av språket
Beskriv skillnad och likhet mellan språket och:
norska = bokmål och nynorsk
danska = beskriv istället vad du kan om grönländska/inuit
finska = meänkieli och samiska
isländska = färöiska
svenska = äldre och yngre nysvenska jämfört med nusvenskan
5 författare, diktare och filmskapare
Välj en känd författare (till exempel en nobelpristagare), diktare eller en filmskapare som haft just ditt språk. Beskriv vad den gjort som ni tycker är speciellt.
6 en sång
Välj en sång på Youtube där de sjunger på ditt språk och texten/lyriken finns med så att klasskamraterna kan följa med i texten. Välj ut vissa ord i texten ni tycker verkar extra roliga, som kan förväxlas med ord i andra språk trots att de betyder någonting helt annat eller som är likadant som samma ord i andra språk. Kommer ni inte på någon sång kan ni alltid söka på bidrag till eurovisionsschlagerfestivalen eller nationalsånger.
7 För de som är snabba - skapa en skolmatsedel på ditt språk (ej svenska)
Sök upp maträtter, gärna de som är typiska för det land ni har, och skapa en skolmatsedel för fem dagar/en skolvecka med måltider skrivna på ert språk. Använd Google translate om det är svårt att hitta namnen på maten på det andra språket.
7 För de som är snabba - dialekter (enbart svenska)
Sök upp olika Youtubeklipp där ni kan visa på typiska exempel på hur olika människor talar olika svenska dialekter. Lägg in filmsnuttarna i bildspelet och låt gärna klassen gissa dialekt i samband med visningen av bildspelet.