Åtgärder

Geologi - mål i grundskolan

Från Skolbok

Version från den 16 april 2018 kl. 12.30 av Ingemar (Diskussion | bidrag)

Geologi täcks inte upp inom det centrala innehållet över huvud taget i grundskolan, vilket är märkligt. Däremot tangerar man mål i både geografiämnet och teknikämnet genom att lära ut geologi med förklaring till hur olika bergarter skapats och hur hållfasta de är.

Tittar man närmare är det följande delar av det centralt innehållet och kunskapskraven som är tillämpliga:


4-6

Geografi CI

Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.

Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.

Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap, till exempel hur marken används i närmiljön.


Teknik CI

Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar

Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.


7-9

Geografi CI

Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.

Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.


Teknik CI

Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner, till exempel armering och balkformer.

Betydelsen av egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska lösningar. Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material.

Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.


Källor

LGR 11: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575



Åter till geografibokens register