Åtgärder

Anteckningar - Cornell-metoden

Från Skolbok

Version från den 16 april 2023 kl. 15.49 av Ingemar (Diskussion | bidrag)

Inledning

Cornellmetiden utvecklades på Cornell University i USA under 1950-talet av lärare som insåg att studenterna var ruskigt dåliga på att göra anteckningar under genomgångarna. Systemet är enkelt och passar till alla ämnen, men kräver en hel del papper att skriva på

Gör en stor, låg ruta över hela papperet där du skriver: ämne, vad det är för lektion och datum,.
Gör en stor ruta över resten av papperet utom drygt en tum/2.5 cm längst ner.
I den stora rutan drar du en lodrät linje som avgränsar den vänstra delen i en mindre kolumn och resten av rutan i en stor kolumn.
Längst ner gör du en stor, låg ruta över hela papperet.

I den smala, höga rutan skriver du i nyckelord, och i den stora rutan bredvid fyller du i förklaringar till nyckelorden. I rutan i botten skriver du en sammanfattning av lektionen på några få meningar.


Exempel

HI Bakgrunden till franska revolutionen 2023-04-17
Island, vulkanutbrott 1784
Dåliga skördar i flera år
Präster
1:a ståndet, skattebefriade
Adel
2:a ståndet, skattebefriade
Bönder, hantverkare, handelsmän
3:e ståndet, främst bönder betalar all skatt
Svält
Bönder tvingades betala skatt ändå, och tvingades till svält och tiggeri
Kung Louis XVI
Enväldig. Van vid lyxliv, liksom präster och adel var, men utan pengar
Pank kung
Kriget i Amerika krävde kungens alla pengar
Riksdagen
De som har pengar, adel och präster, ska beskattas, men det krävs riksdagens godkännande.
Sammanfattning
Bönderna betalade all skatt, och flera år med dåliga skördar gjorde dem extra fattiga. Borgarna ville komma åt adelnasprivilegier. Kungen hade gjort av med alla pengar bla. på kriget i Nordamerika mot England. Kungen behövde mer pengar. Han ville beskatta präster och adeln, bönderna var redan för hårt beskattade, men kunde inte göra det utan riksdagens godkännande.

Om läraren har en genomgång om bakgrunden till franska revolutionen kan du dela upp papperet i fem kolumner.

Årtal
Aktörer
Strukturer
Händelser
Övrigt

Du bör alltid ha en övrigt-kolumn om det dyker upp någonting viktigt som du vill försöka peta in någonstans. Sedan är det bara att peta in det läraren går igenom i rätt kolumn:

 
Årtal
Aktörer
Strukturer
Händelser
Övrigt
 
 
1784 Vulkanen Hekla, utbrott Island
1789 Riksdag sammankallas
Kung Louis /Ludvig XVI, enväldig kung av Guds nåde
Präster, första ståndet, skattefria
Adeln, andra ståndet, skattefria
Bönder (hantverkare och handelsmän), tredje ståndet, betalar all skatt
Kung, präster och adel skattefria, Guds mening
Böndernas skatt bekostar hela samhället, samt kungens/adelns/prästernas lyxliv
Privilegier, eftertraktade jobb i staten, enbart till adeln
Kungen enväldig men bestämmer ej över skatterna
Kungen pank, krig i Amerika för dyrt
Svält, kalla somrar med dålig skörd efter vulkanutbrott
Kungen kallar in riksdagen för att kunna beskatta adeln och prästerna
Rika handelsmän allt oftare rikare än adeln, ändå inga privilegier
En svag kung
 


Uppgifter

1 Tror du att det är någon skillnad mellan att rita upp kolumnerna i förväg, före lektionen, om du vet vad lektionen ska handla om, jämfört med om du ritar upp kolumnerna själv under lärarens genomgång? Diskutera med en kamrat.

2 Hur var Frankrikes riksdag uppbyggd före revolutionen? Lyssna på den korta föreläsningen och gör anteckningar med hjälp av kolumnmetoden (se film). Jämför sedan det du gjort med det din bänkkamrat gjort. Vad hade kunnat göras bättre?





Tillbaka till huvudsidan: Tema - Minnestekniker och olika sätt att göra anteckningar