Anteckningar - Cornell-metoden
Från Skolbok
Inledning
Cornellmetiden utvecklades på Cornell University i USA under 1950-talet av lärare som insåg att studenterna var ruskigt dåliga på att göra anteckningar under genomgångarna. Systemet är enkelt och passar till alla ämnen, men kröäver en hel del papper att skriva på
- Gör en stor, låg ruta över hela papperet där du skriver datum, ämne och vad det är för lektion.
- Gör en stor ruta över resten av papperet uom drygt en tum/2.5 cm längst ner.
- I den stora rutan drar du en lodrät linje som avgränsar den väsntra delen i en mindre kolumn och resten av rutan i en stor kolumn.
- Längst ner gör du en stor, låg ruta över hela papperet.
I den smala, höga rutan skriver du i nyckelord, och i den stora rutan bredvid fyller du i förklaringar till nyckelorden. I rutan i botten skriver du en sammanfattning av lektionen på några få meningar.
Exempel
Om läraren har en genomgång om bakgrunden till franska revolutionen kan du dela upp papperet i fem kolumner.
- Årtal
- Aktörer
- Strukturer
- Händelser
- Övrigt
Du bör alltid ha en övrigt-kolumn om det dyker upp någonting viktigt som du vill försöka peta in någonstans. Sedan är det bara att peta in det läraren går igenom i rätt kolumn:
- 1784 Vulkanen Hekla, utbrott Island
- 1789 Riksdag sammankallas
- Kung Louis /Ludvig XVI, enväldig kung av Guds nåde
- Präster, första ståndet, skattefria
- Adeln, andra ståndet, skattefria
- Bönder (hantverkare och handelsmän), tredje ståndet, betalar all skatt
- Kung, präster och adel skattefria, Guds mening
- Böndernas skatt bekostar hela samhället, samt kungens/adelns/prästernas lyxliv
- Privilegier, eftertraktade jobb i staten, enbart till adeln
- Kungen enväldig men bestämmer ej över skatterna
- Kungen pank, krig i Amerika för dyrt
- Svält, kalla somrar med dålig skörd efter vulkanutbrott
- Kungen kallar in riksdagen för att kunna beskatta adeln och prästerna
- Rika handelsmän allt oftare rikare än adeln, ändå inga privilegier
- En svag kung
Uppgifter
1 Tror du att det är någon skillnad mellan att rita upp kolumnerna i förväg, före lektionen, om du vet vad lektionen ska handla om, jämfört med om du ritar upp kolumnerna själv under lärarens genomgång? Diskutera med en kamrat.
2 Hur var Frankrikes riksdag uppbyggd före revolutionen? Lyssna på den korta föreläsningen och gör anteckningar med hjälp av kolumnmetoden (se film). Jämför sedan det du gjort med det din bänkkamrat gjort. Vad hade kunnat göras bättre?
Tillbaka till huvudsidan: Tema - Minnestekniker och olika sätt att göra anteckningar