Skillnad mellan versioner av "Vår förgiftade värld - Lgr22 och centralt innehåll"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Vilket stöd finns i SO och NO i år 7-9 för temat? Det är stort: =Geografi= :* Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att...') |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
=Kemi= | =Kemi= | ||
− | + | :*Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. | |
:* Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter. | :* Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter. |
Versionen från 11 februari 2023 kl. 14.35
Vilket stöd finns i SO och NO i år 7-9 för temat? Det är stort:
Geografi
- Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
- Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
Biologi
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Kemi
- Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen.
- Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.