Åtgärder

Tema - Sydeuropa

Från Skolbok

Version från den 26 mars 2023 kl. 11.33 av Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med ' <ul class="tabs" data-tab> <li class="tab-title active"><a href="#panel1">Temabeskrivning</a></li> <li class="tab-title"><a href="#panel2">Frågor</a></li> <li clas...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)


introduktion

Mycket av de du läser i historia i år 7 utspelar sig i Sydeuropa. I det ingår: de första jordbrukarna, Minoernas Kreta, Mykene och kampen om Troja, antikens Grekland med rivaliteten mellan Aten och Sparta, Fenicierna, Alexander den store och Hellenismen och slutligen antikens Rom som spred kulturen från södra Europa till resten av Europa.

Eftersom så mycket av historieämnet utspelar sig i Sydeuropa är det bara en fördel om delar av geografiämnet också tar upp Sydeuropa, varför det ser ut som det gör och de naturliga orsakerna till olika händelser under historien.

Tanken är att ni först går igenom ett kapitel i läroboken som beskriver ett fenomen i allmänhet, som jordförstörelse och ökenspridning, för att sedan läsa om hur samma fenomen ser ut på plats, i Sydeuropa.

Och vad är Sydeuropa under en tid när inte våra moderna länder fanns? Det är den del av Europa som avgränsas av Medelhavet i söder, Atlanten i väster och Svarta havet i öster. I norr avgränsas det av bergskedjorna Pyrenéerna och Alperna, för att sedan avgränsas av floden Donau i nordost.


Lektionsplan

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.



2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A:


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A:


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A:


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A:

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.



2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A:


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A:


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A:


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.