Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Tema - Sydeuropa"

Från Skolbok

m
m
Rad 22: Rad 22:
 
==Lektionsplan==
 
==Lektionsplan==
 
:1 Namngeografi. Gå igenom namn på viktiga länder. städer, hav osv. som används både i geografiämnet och andra SO-ämnen under temats gång.
 
:1 Namngeografi. Gå igenom namn på viktiga länder. städer, hav osv. som används både i geografiämnet och andra SO-ämnen under temats gång.
:2 Migration och klimat. Hur människor rört sig längs Medelhavets norra kust under stenåldern och in i bronsåldern.
+
:2 Migration och klimat. Hur människor rört sig längs Medelhavets norra kust under stenåldern och in i bronsåldern. lektionen kan kombineras med  Minoernas Kreta, Svarthavskustens kolonisation, Indoeuropéernas expansion och/eller Egyptens storhetstid i historieämnet.
 
 
lektionen kan kombineras med  Minoernas Kreta, Svarthavskustens kolonisation, Indoeuropéernas expansion och/eller Egyptens storhetstid i historieämnet.
 
 
:3 Inre krafter, hur har vulkaner och jordbävningar påverkat de som lever i Sydeuropa och varför är området så geologiskt aktivt.
 
:3 Inre krafter, hur har vulkaner och jordbävningar påverkat de som lever i Sydeuropa och varför är området så geologiskt aktivt.
 +
:4 Stadsstater och von Thunens ringar. Teorier om vad en stad egentligen är. Lektionen kan kombineras med stadsstaterna i antikens Grekland i historia och definition av vad demokrati är i samhällskunskapen. Liksom den grekiska gudavärlden i religionsämnet.
 +
:5 Jordförstörelse, om hur Greklands skogar omvandlats till dagens nästan ökenlika klimat.
  
 
</div>
 
</div>

Versionen från 26 mars 2023 kl. 12.59

introduktion

Mycket av de du läser i historia i år 7 utspelar sig i Sydeuropa. I det ingår: de första jordbrukarna, Minoernas Kreta, Mykene och kampen om Troja, antikens Grekland med rivaliteten mellan Aten och Sparta, Fenicierna, Alexander den store och Hellenismen och slutligen antikens Rom som spred kulturen från södra Europa till resten av Europa.

Eftersom så mycket av historieämnet utspelar sig i Sydeuropa är det bara en fördel om delar av geografiämnet också tar upp Sydeuropa, varför det ser ut som det gör och de naturliga orsakerna till olika händelser under historien.

Tanken är att ni först går igenom ett kapitel i läroboken som beskriver ett fenomen i allmänhet, som jordförstörelse och ökenspridning, för att sedan läsa om hur samma fenomen ser ut på plats, i Sydeuropa.

Och vad är Sydeuropa under en tid när inte våra moderna länder fanns? Det är den del av Europa som avgränsas av Medelhavet i söder, Atlanten i väster och Svarta havet i öster. I norr avgränsas det av bergskedjorna Pyrenéerna och Alperna, för att sedan avgränsas av floden Donau i nordost, efter att floden runnit förbi Alperna.


Lektionsplan

1 Namngeografi. Gå igenom namn på viktiga länder. städer, hav osv. som används både i geografiämnet och andra SO-ämnen under temats gång.
2 Migration och klimat. Hur människor rört sig längs Medelhavets norra kust under stenåldern och in i bronsåldern. lektionen kan kombineras med Minoernas Kreta, Svarthavskustens kolonisation, Indoeuropéernas expansion och/eller Egyptens storhetstid i historieämnet.
3 Inre krafter, hur har vulkaner och jordbävningar påverkat de som lever i Sydeuropa och varför är området så geologiskt aktivt.
4 Stadsstater och von Thunens ringar. Teorier om vad en stad egentligen är. Lektionen kan kombineras med stadsstaterna i antikens Grekland i historia och definition av vad demokrati är i samhällskunskapen. Liksom den grekiska gudavärlden i religionsämnet.
5 Jordförstörelse, om hur Greklands skogar omvandlats till dagens nästan ökenlika klimat.

1


2

3

CI

Det finns lite olika delar i det centrala innehållet som passar in i temat.