Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Skapa en optimal AI prompt"

Från Skolbok

m
m
Rad 93: Rad 93:
  
 
Så kära elever, låt oss tillsammans ta oss an dessa utmaningar med humor, mod och en stor portion svensk litteratur. För som Pete Seeger skrev: ”When will they ever learn?” Det är upp till oss att lära dem.
 
Så kära elever, låt oss tillsammans ta oss an dessa utmaningar med humor, mod och en stor portion svensk litteratur. För som Pete Seeger skrev: ”When will they ever learn?” Det är upp till oss att lära dem.
 +
 +
 +
==Baklängesprompr==
 +
 +
Det går naturligtvis att gå bakvägen också, och be AI:n skapa en prompt från en given text. Om samma krönika, som i exemplet om mammutar, återanvänds kan prompten till din AI vara:
 +
 +
Du ska skriva en prompt åt mig som skapar en krönika som den i exempeltexten (lägg in exempeltexten).
 +
 +
===Resultatet===
 +
 +
Prompten för att skapa en krönika i stil med exemplet kan se ut så här:
 +
 +
----
 +
 +
'''Personifiering''': Skriv som om du är en naturälskande forskare som utforskar effekterna av klimatförändringar på ekosystemet.
 +
 +
'''Sammanhang''': Jag är en vetenskapsjournalist som ska skriva en krönika för en populärvetenskaplig tidning om hur klimatförändringar har påverkat flora och fauna.
 +
 +
'''Uppgift''': Skriv en krönika som utforskar konsekvenserna av att blommor försvinner från vår natur till följd av klimatförändringar. Fokusera på hur detta påverkar ekosystemet och djurlivet. Ge exempel och presentera forskning som stödjer din analys.
 +
 +
'''Exempel''': Här följer ett exempel på hur krönikan kan struktureras:
 +
 +
:Börja med att diskutera betydelsen av blommor i naturen och deras relation till djurlivet.
 +
:Ge exempel på forskning som visar hur klimatförändringar har påverkat förekomsten av blommor och dess konsekvenser för olika djurarter.
 +
:Diskutera historiska förändringar i ekosystemet och jämför med dagens situation.
 +
:Avsluta med en reflektion över människans roll i att påverka klimatet och behovet av att agera för att bevara naturen.
 +
 +
'''Format''': Svaret ska vara skrivet som en krönika, med en tydlig inledning, mellandel och avslutning. Använd en informell och lättläst stil.
 +
 +
'''Ton''': Tonen i krönikan ska vara allvarlig men också engagerande och informativ. Använd humor och berättarteknik för att hålla läsarens intresse.
 +
----
 +
 +
Genom att följa denna prompt kan AI:n generera en krönika i stil med det givna exemplet, med fokus på klimatförändringars påverkan på naturen och dess konsekvenser för ekosystemet.
  
 
[[Kategori:Svenska]]
 
[[Kategori:Svenska]]

Versionen från 10 mars 2024 kl. 07.01

Hand holding smartphone with ChatGPT and OpenAI text (52917312010).jpg

Sammanfattning

Denna text ger en detaljerad beskrivning av hur man strukturerar en prompt för att få optimala resultat från en AI. Det förklaras att en prompt bör inkludera sex delar:

Personifiering: Att specificera vem eller vilket perspektiv AI:n ska anta, exempelvis en karaktär, yrkeskår eller ålder.
Sammanhang: Att begränsa informationen för att styra AI:ns svar genom att ange användarens identitet, syfte och kontext.
Uppgift: Tydligt och enkelt ange vad man vill att AI:n ska göra, som att svara på en fråga, ge information eller utföra en uppgift.
Exempel: Tillhandahålla exempel eller liknande text för att guida AI:n i rätt riktning för önskat resultat.
Format: Ange hur svaret ska presenteras, exempelvis som en text, en tabell eller en kod.
Ton: Välja den önskade tonen för svaret, såsom humoristisk, allvarlig, formell eller vänlig.

Genom att inkludera dessa delar kan användare styra och optimera AI:s svar för att passa deras behov och önskemål på bästa möjliga sätt.


AI kan vara en fantastisk hjälp, en assistent för den som försöker lära sig någonting nytt. Oavsett om det gäller att förstå vad som ledde fram till franska revolutionen, eller om du vill lära dig ett nytt språk.

Problemet är att AI, oavsett om det är Chat GPT eller någon annan AI, är urbota korkad. Ofta killgissar den eller kommer med så svävande, oprecisa svar att de inte går att använda.

Av den anledningen har ett helt nytt kunskapsområde blivit aktuellt från 2023 - "prompt engineering" på engelska vilket kan översöttas med "prompt konstruktion", eller "promptutveckling" på svenska. En prompt är den text du använder i en AI för att få fram ett vettigt svar.


Att skapa en prompt

Om du använder en liten prompt med få ord får du ett dåligt svar. Så enkelt är det. En prompt måste vara väldigt tydlig och bestå av flera olika delar som styr vilket innehåll du vill få fram för att den ska fungera på ett bra sätt.

Forskning och erfarenhet har därför tagit fram olika sätt som driver AI att svara på så utförligt vis som möjligt. Här följer ett sätt att bygga en prompt, men det finns andra.


De sex delarna i en prompt

Med det här sättet bygger du ihop sex delar som en prompt bör innehålla för att du ska få så bra resultat som möjligt:


Personifiering (persona) - Det går att få en AI att svara som någon annan. Det kan vara en yrkeskår; "svara som om du är en matematiklärare" en författare "svara som om du är August Strindberg" eller som någon som har en viss ålder "svara som om du är en tolvåring". Om du ber AI:n att svara som om den är en person, måste det vara en känd person. Helst en känd amerikansk person. Det kan också vara en helt påhittad person: "Du är Harry potter, en tolvåring på Hogwarth som är en internatskola för blivande trollkarlar".


Sammanhang (context) - AI kan ta fram en oändlig mängd information. Därför är det viktigt att du begränsar AI:n. Utan begränsningar kan den skriva nästan vad som helst, istället för det du vill att den ska skriva. Du kan utgå från en trestegstext som bygger på: Vem är användaren? + vad vill användaren uppnå? + i vilket sammanhang används användarens resultat?. Till exempel; de viktiga delarna är fetmarkerade: "Jag är en femtonårig elev som ska skriva en krönika om mopedbilar som ger mig bra betyg. Krönikan ska publiceras i lokaltidningen när den är klar.


Uppgift (task) - Uppgiften måste alltid vara med, det är den del där du talar om för din AI vad du vill den ska göra. Börja alltid uppgiften med att, tydligt och enkelt, förklara för AI:n vad du vill den ska göra. "Förklara varför Ludvig XVI kallade in ståndsriksdagen 1789", "Ge mig namnen på de tio största städerna i Sverige och rangordna dem från störst till minst", "Ge mig receptet på en köttfärssås utan att den innehåller gluten eller laktos", eller något liknande.

Det kan också vara en sammansatt uppgift: "Skriv ut ett träningsprogram lämpligt för en femtonåring som vill bygga muskler. Det ska innehålla vilka övningar som är lämpliga vid olika dagar under en vecka tillsammans med en veckomeny där mat som hjälper till att bygga musklerna ingår tillsammans med recept".

Eller så strukturerar du upp texten i formeln: analysera, sammanfatta och kategorisera, till exempel: "Förklara varför Sverige förlorade Finland under 1809 års krig. Sammanfatta din förklaring med max 20 meningar. Skriv sammanfattningen som en punktlista där varje enskild händelse är en punkt i listan."


Exempel (exemplar) - Exemplet, eller exemplen, ska alltid komma direkt efter uppgiften. Det är smart att ge AI:n exempel på vad du vill åstadkomma. Är det recept du vill ha, så lägg in ett liknande recept. Skriver du en krönika i svenskan, så ge AI:n en liknande krönika. Eller så ger du AI:n en existerande text och ber den skriva om den: "Här följer ett träningsprogram för manliga atleter men jag vill att du skriver om det så att det passar en tonårstjej istället", eller "Här har du valresultatet för min kommun men jag vill att du skriver om det i tabellform istället", till exempel.

Ibland kan du be den använda existerande mallar. "Skriv ett CV åt mig. Använd den mall som Skövdes kommun kräver att de som söker jobb i kommunen ska använda. Ett exempel följer här". Eller: "Ge mig en karaktär till min novell som utspelar sig efter zombieapokalypsen. Använd snöflingemodellen när du skapar karaktären".


Format (format) - Här anger du hur du vill att svaret ska skrivas. Ska det vara en text, en programmeringskod, en tabell, en punktlista eller vad? "Svaret ska vara skrivet som en Javascriptkod där varje rad har en kommentar innan som beskriver vad kodraden gör" kan vara ett sätt eller "Receptet ska skrivas som en punktlista där det står ingrediensens namn och sedan hur stor mängd efteråt vid varje punkt" eller "årtalen ska skrivas längs en tidslinje med det äldsta längst till vänster och det yngsta längst till höger". Hur du vill ha svaret beror helt och hållet på ditt sammanhang.


Ton (tone) - Här väljer du vilken ton svaret ska ha. Är det "skriv som en omtänksam mamma som alltid vill barnens bästa" eller "skriv som om du är en välartikulerad kommunalpamp". Eller är det bara "skriv så enkelt du kan", eller "används så många svåra och krångliga ord som möjligt" eller "var skämtsam i svaret". Eller beskriv tonen med en känsla. "Skriv som om du är väldigt arg/glad/kär/ledsen" eller liknande.


Exempelprompt

En prompt bör, som beskrivits ovan, innehålla:

personifiering - sammanhang - uppgift - exempel - format - ton


Du är en 50 år gammal svensklärare som arbetat hela ditt arbetsliv som lärare i en högstadieskola där du undervisar elever som är mellan 13 till 16 år. Både flickor och pojkar.

Det är den första lektionen du håller i en klass med femtonåringar.

Du ska skriva en exempelkrönika som är uppbyggd på ett sätt så att du ger den ett högt betyg. Krönikan ska baseras på ett tema och innehålla en tydlig början där eleven som skriver krönikan är huvudperson. Krönikan skrivs i jag-form. Den ska vara rolig. Den ska ta upp tre vanliga problem i vardagen och vilka konsekvenser de kan orsaka. Krönikan ska avslutas med någonting som kopplar ihop textens slut med textens början.

Skriv krönikan på liknande sätt som följande exempelkrönika: Karin Bojs: "Utan blommor dog mammutarna ut" (lägg in texten från https://www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282735/1548151556725/kronika-exempeltext-7-9-gy-1-3-naturvetenskap-teknik.pdf ).

Krönikan ska skrivas i form av löpande text och vara uppbyggd som en typisk krönika.

Tonen i texten ska vara roande, med inslag av allvar i mitten.


Resultat av prompten

”Inga blommor finns det mer...”

”Inga blommor finns det mer...” klingar det i mitt huvud, och jag kan inte låta bli att dra paralleller till mitt eget liv som lärare. För precis som mammutarna och noshörningarna hade mina elever ibland en tendens att försvinna när vardagens problem blev för överväldigande. Men till skillnad från de stackars urtidsdjuren är mina elever inte utdöda - de bara behöver lite vägledning för att överleva den tuffa djungeln som är högstadiet.

Det första vanliga problemet som dyker upp är de borttappade läxor. Det är som om de bara försvinner in i ett svart hål, och jag kan inte låta bli att undra om det finns en parallell dimension där alla borttappade läxor samlas för att planera sin revolt mot lärarna. Konsekvenserna är dock allvarliga - från försämrad kunskapsnivå till stressade föräldrar och arga lärare.

Det andra problemet är den outtalade tävlingen om popularitet och status. Det är som om eleverna är fångade i ett evigt realityshow-drama där varje handling och ord vägs och mäts mot den sociala hierarkin. Konsekvenserna av detta kan vara förödande för självkänslan och självförtroendet hos de som inte passar in i den rätta mallen.

Och slutligen har vi det eviga mysteriet med den försvunna matlådan. Varför är det alltid den bästa matlådan som försvinner? Är det en matlåde-maffia som härjar i korridorerna? Konsekvenserna av detta problem sträcker sig från en tom mage till familjekonflikter och desperata jaktförsök i skolans skåp.

Men mitt i allt kaos och allvar finns det också en viktig lärdom att dra. Precis som mammutarna och noshörningarna behöver våra elever anpassa sig till förändringar och hitta smarta lösningar på vardagens problem. Genom att lära sig hantera läxorna, ignorera den sociala pressen och investera i en säkerhetslina för sin matlåda kan de överleva och blomstra i den tuffa djungeln som är högstadiet.

Så kära elever, låt oss tillsammans ta oss an dessa utmaningar med humor, mod och en stor portion svensk litteratur. För som Pete Seeger skrev: ”When will they ever learn?” Det är upp till oss att lära dem.


Baklängesprompr

Det går naturligtvis att gå bakvägen också, och be AI:n skapa en prompt från en given text. Om samma krönika, som i exemplet om mammutar, återanvänds kan prompten till din AI vara:

Du ska skriva en prompt åt mig som skapar en krönika som den i exempeltexten (lägg in exempeltexten).

Resultatet

Prompten för att skapa en krönika i stil med exemplet kan se ut så här:


Personifiering: Skriv som om du är en naturälskande forskare som utforskar effekterna av klimatförändringar på ekosystemet.

Sammanhang: Jag är en vetenskapsjournalist som ska skriva en krönika för en populärvetenskaplig tidning om hur klimatförändringar har påverkat flora och fauna.

Uppgift: Skriv en krönika som utforskar konsekvenserna av att blommor försvinner från vår natur till följd av klimatförändringar. Fokusera på hur detta påverkar ekosystemet och djurlivet. Ge exempel och presentera forskning som stödjer din analys.

Exempel: Här följer ett exempel på hur krönikan kan struktureras:

Börja med att diskutera betydelsen av blommor i naturen och deras relation till djurlivet.
Ge exempel på forskning som visar hur klimatförändringar har påverkat förekomsten av blommor och dess konsekvenser för olika djurarter.
Diskutera historiska förändringar i ekosystemet och jämför med dagens situation.
Avsluta med en reflektion över människans roll i att påverka klimatet och behovet av att agera för att bevara naturen.

Format: Svaret ska vara skrivet som en krönika, med en tydlig inledning, mellandel och avslutning. Använd en informell och lättläst stil.

Ton: Tonen i krönikan ska vara allvarlig men också engagerande och informativ. Använd humor och berättarteknik för att hålla läsarens intresse.


Genom att följa denna prompt kan AI:n generera en krönika i stil med det givna exemplet, med fokus på klimatförändringars påverkan på naturen och dess konsekvenser för ekosystemet.