Åtgärder

Lgr22, AI och fusk med texter i skolämnena

Från Skolbok

Version från den 30 januari 2023 kl. 08.26 av Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Elever har alltid fuskat på prov och på inlämningsuppgifter Problemet med den nya tekniken är att det blir lättare och lättare för eleverna att fuska, vilket skapar en...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

Elever har alltid fuskat på prov och på inlämningsuppgifter Problemet med den nya tekniken är att det blir lättare och lättare för eleverna att fuska, vilket skapar en kultur av "det gör jag sen" bland elever som hellre smygspelar spel eller ser på Youtubeklipp på lektionerna, istället för att göra vad de ska.

Ett sätt att komma runt problemet är att allt arbete på datorer sker på låsta sidor, eller att all bedömning vilar på prov i låsta datorer eller muntliga redovisningar, men det går rakt emot Lgr22:s intentioner. SO-ämnena i högstadiet är ett bra exempel där elever har svårt att uppnå godkänt betyg utan att själva surfa fritt på Internet, och genom SO-ämnena kan problemet belysas.

Lgr22 i SO-ämnena

Geografi

CI: Beskrivningar och analyser av platser och regioner med hjälp av kartor, enkla former av GIS, fältstudier och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp.


Historia

BK: Eleven ställer frågor till historiska källor och för enkla resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.


Religion

Kan läras ut utan Internet.


Samhällskunskap

CI: Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

BK: Eleven granskar information och åsikter som rör samhällsfrågor i olika källor med enkla källkritiska argument.

Lgr22: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet