Åtgärder

Kunskapskrav utan värdeord för SO-ämnena 7-9 enligt LGR11

Från Skolbok

Version från den 18 april 2020 kl. 10.29 av Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '==HI - Kunskapskrav, utan värdeord:== KK1: Eleven har [...] kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. KK2: Eleven visar det...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

HI - Kunskapskrav, utan värdeord:

KK1: Eleven har [...] kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.

KK2: Eleven visar det genom att föra [...] underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.

KK3: Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.

KK4: Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då [...] samband mellan olika tidsperioder.

KK5: Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med [...] underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

KK6: Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra [...] underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då [...] underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans.

KK7: Eleven kan föra [...] underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få.

KK8: I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett [...] fungerande sätt.