Åtgärder

CS enkelt prov

Från Skolbok

Version från den 10 juni 2012 kl. 13.47 av Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Ett enkelt prov Som jag tog upp i början så utgår jag ifrån KISS; så enkelt som det bara går men ändå inte så förenklat att det blir oanvändbart. Utifrån det perspe...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

Ett enkelt prov

Som jag tog upp i början så utgår jag ifrån KISS; så enkelt som det bara går men ändå inte så förenklat att det blir oanvändbart. Utifrån det perspektivet skall vi skapa ett riktigt enkelt prov. Det finns vissa utgångspunkter:

1: Provet består av prick tio frågor. Jag har försökt att bygga upp system med olika antal frågor per prov, men då måste varje prov bestå av tre olika databastabeller: en tabell med provnamn som fungerar som behållare, en tabell med frågor och svar och en tabell som binder samman frågorna med provnamnet. Om man däremot utgår ifrån ett fast antal frågor räcker det med en enda tabell, det är mer begränsat, men mycket enklare att hantera.

2: Eleven skriver text till alla frågor. Detta är inte hugget i sten, det går att utforma så att eleven istället väljer färdiga svar från olika listor, men det går jag igenom längre fram. I det här första exemplet är samtliga frågor utformade på exakt samma sätt.

3: Eleven behöver inte logga in. Största problemet med Internetbaserade lösningar är att elever måste logga in först, och läraren sliter sitt hår när tre, fem, åtta osv. elever dyker upp och meddelar att de glömt/tappat sina inloggningsnamn eller lösenord. Det skall vara lika enkelt som när man sätter sig vid en bänk och fyller i namn och klass med blyertspenna, och då fungerar det helt enkelt inte med personlig inloggning. Istället använder vi en lösenordsruta med ett "hemligt ord". Endera väljer eleven ordet själv eller så väljer du ett ord åt eleven, det senare är att föredra. Genom att använda ett hemligt ord kan inte andra elever skriva i svar åt varandra. En elev kan t.ex. fylla i spindelmannen och då vet ju du som lärare att förnamn + efternamn + spindelmannen är just den eleven. Problemet är att du måste fråga varje elev personligen om vilket hemligt ord de har om du dessutom får in ett prov med samma förnamn + samma efternamn + "ångvält". Därför kan du trycka upp hemliga ord i förväg och dela ut en papperslapp med individuellla hemliga ord till varje elev innan provet. Då vet du att "ångvält" inte är den elevens prov utan någon kamrat som endera vill vara elak och skriva ett dåligt pov, eller vill vara snäll och skriva ett "förbättrat" prov.