Anteckningar - kolumnmetoden
Från Skolbok
Inledning
Kolumnmetoden, även kallad spaltmetoden, fungerar bäst till samhällsvetenskapliga ämnen som: samhällskunskap, historia, religion och kulturgeografi. Och av dem, främst till historia. Tekniken är enkel. Om du läst igenom vad genomgången ska handla om i förväg så har du en hyfsad kunskap om vad som kommer att tas upp. Dela upp ett papper i 4-6 spalter, eller kolumner. Skriv en rubrik över varje. I den kolumnen ska du sedan skriva in nyckelord med kort förklaring under tiden lärare har sin genomgång.
Exempel
Om läraren har en genomgång om bakgrunden till franska revolutionen kan du dela upp papperet i fem kolumner.
- Årtal
- Aktörer
- Strukturer
- Händelser
- Övrigt
Du bör alltid ha en övrigt-kolumn om det dyker upp någonting viktigt som du vill försöka peta in någonstans. Sedan är det bara att peta in det läraren går igenom i rätt kolumn:
- 1784 Vulkanen Hekla, utbrott Island
- 1789 Riksdag sammankallas
- Kung Louis /Ludvig XVI, enväldig kung av Guds nåde
- Präster, första ståndet, skattefria
- Adeln, andra ståndet, skattefria
- Bönder (hantverkare och handelsmän), tredje ståndet, betalar all skatt
- Kung, präster och adel skattefria, Guds mening
- Böndernas skatt bekostar hela samhället, samt kungens/adelns/prästernas lyxliv
- Privilegier, eftertraktade jobb i staten, enbart till adeln
- Kungen enväldig men bestämmer ej över skatterna
- Kungen pank, krig i Amerika för dyrt
- Svält, kalla somrar med dålig skörd efter vulkanutbrott
- Kungen kallar in riksdagen för att kunna beskatta adeln och prästerna
- Rika handelsmän allt oftare rikare än adeln, ändå inga privilegier
- En svag kung
Uppgifter
1 Tror du att det är någon skillnad mellan att rita upp kolumnerna i förväg, före lektionen, om du vet vad lektionen ska handla om, jämfört med om du ritar upp kolumnerna själv under lärarens genomgång? Diskutera med en kamrat.
2 Hur var Frankrikes riksdag uppbyggd före revolutionen? Lyssna på den korta föreläsningen och gör anteckningar med hjälp av kolumnmetoden (se film). Jämför sedan det du gjort med det din bänkkamrat gjort. Vad hade kunnat göras bättre?
Tillbaka till huvudsidan: Tema - Minnestekniker och olika sätt att göra anteckningar