Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Anteckningar - kolumnmetoden"

Från Skolbok

m
m
Rad 39: Rad 39:
 
:Adeln, andra ståndet, skattefria
 
:Adeln, andra ståndet, skattefria
 
:Bönder (hantverkare och handelsmän), tredje ståndet, betalar all skatt
 
:Bönder (hantverkare och handelsmän), tredje ståndet, betalar all skatt
 +
<br />
 
[[File:Musée Ingres-Bourdelle - Portrait de Louis XVI - Joseph-Siffred Duplessis - Joconde06070000102.jpg|200px]]
 
[[File:Musée Ingres-Bourdelle - Portrait de Louis XVI - Joseph-Siffred Duplessis - Joconde06070000102.jpg|200px]]
 
</div>
 
</div>
Rad 50: Rad 51:
 
:Svält, kalla somrar med dålig skörd efter vulkanutbrott
 
:Svält, kalla somrar med dålig skörd efter vulkanutbrott
 
:Kungen kallar in riksdagen för att kunna beskatta adeln och prästerna
 
:Kungen kallar in riksdagen för att kunna beskatta adeln och prästerna
<brf />
+
<br />
 
[[File:Washington Crossing the Delaware by Emanuel Leutze, MMA-NYC, 1851.jpg|200px]]
 
[[File:Washington Crossing the Delaware by Emanuel Leutze, MMA-NYC, 1851.jpg|200px]]
 
</div>
 
</div>

Versionen från 17 april 2023 kl. 13.24

Taking notes with a pencil (Unsplash).jpg


Inledning

Kolumnmetoden, även kallad spaltmetoden, fungerar bäst till samhällsvetenskapliga ämnen som: samhällskunskap, historia, religion och kulturgeografi. Och av dem, främst till historia. Tekniken är enkel. Om du läst igenom vad genomgången ska handla om i förväg så har du en hyfsad kunskap om vad som kommer att tas upp. Dela upp ett papper i 4-6 spalter, eller kolumner. Skriv en rubrik över varje. I den kolumnen ska du sedan skriva in nyckelord med kort förklaring under tiden lärare har sin genomgång.

Exempel

Om läraren har en genomgång om bakgrunden till franska revolutionen kan du dela upp papperet i fem kolumner.

Årtal
Aktörer
Strukturer
Händelser
Övrigt

Du bör alltid ha en övrigt-kolumn om det dyker upp någonting viktigt som du vill försöka peta in någonstans. Sedan är det bara att peta in det läraren går igenom i rätt kolumn:

 
Årtal
Aktörer
Strukturer
Händelser
Övrigt
 
 
1784 Vulkanen Hekla, utbrott Island
1789 Riksdag sammankallas


Twemoji 1f30b.svg

Kung Louis /Ludvig XVI, enväldig kung av Guds nåde
Präster, första ståndet, skattefria
Adeln, andra ståndet, skattefria
Bönder (hantverkare och handelsmän), tredje ståndet, betalar all skatt


Musée Ingres-Bourdelle - Portrait de Louis XVI - Joseph-Siffred Duplessis - Joconde06070000102.jpg

Kung, präster och adel skattefria, Guds mening
Böndernas skatt bekostar hela samhället, samt kungens/adelns/prästernas lyxliv
Privilegier, eftertraktade jobb i staten, enbart till adeln
Kungen enväldig men bestämmer ej över skatterna
Kungen pank, krig i Amerika för dyrt
Svält, kalla somrar med dålig skörd efter vulkanutbrott
Kungen kallar in riksdagen för att kunna beskatta adeln och prästerna


Washington Crossing the Delaware by Emanuel Leutze, MMA-NYC, 1851.jpg

Rika handelsmän allt oftare rikare än adeln, ändå inga privilegier
En svag kung
 


Uppgifter

1 Tror du att det är någon skillnad mellan att rita upp kolumnerna i förväg, före lektionen, om du vet vad lektionen ska handla om, jämfört med om du ritar upp kolumnerna själv under lärarens genomgång? Diskutera med en kamrat.

2 Hur var Frankrikes riksdag uppbyggd före revolutionen? Lyssna på den korta föreläsningen och gör anteckningar med hjälp av kolumnmetoden (se film). Jämför sedan det du gjort med det din bänkkamrat gjort. Vad hade kunnat göras bättre?





Tillbaka till huvudsidan: Tema - Minnestekniker och olika sätt att göra anteckningar