Åtgärder

Skapa ett escape room

Från Skolbok

Escape Room - "The Expedition" (Escape Quest Bethesda).jpg

Fysiskt escape room

Escape room är en företeelse som började som riktiga rum där personer skulle hitta ledtrådar inom en viss tid för att kunna få upp dörren- Lite som programmen med "Fångarna på fortet" eller varianter av "Boda borg" som byggts på olika platser i Sverige.

Nästa steg blev att lärare började skapa "escape room" digitalt. Elever ska hitta, eller lista ut, olika koder på olika hemsidor som sedan används för att få fram ett lösenord. Genom att ge läraren lösenordet går det att smita ut ur klassrummet och gå på rast.

Detta är ett rätt enkelt sätt att få elever att plugga inför ett prov, eller repetera det som redan gåtts igenom under lektionen eller ett helt moment i ämnet. Matematikämnet är enklast att skapa rum till, eftersom det ingår i ämnet att göra beräkningar, medan de praktiska ämnena är minst lämpade. SO, NO och språkämnen hamnar lite mittemellan, beroende på vad som gåtts igenom.


Vad behövs?

PHPCode HelloWorld.svg

PHP exempel

Ett digitalt escape room behöver någon form av hemsidor där ledtrådarna presenteras och något sätt att beräkna om ledtrådarna är korrekta eller felaktiga. Detta går att slå ihop om du har ful kontroll över en hemsida genom att programmera in ett formulär i botten på hemsidan som sedan kontrolleras med ett programmeringsspråk.

Enklast att programmera är javascript, men där är det svårt att dölja vad rätt svar är och duktiga elever brukar kunna hacka sidan. Andra alternativet är ett serverbaserat programmeringsspråk, som php. där eleverna inte har en chans att se svar i förväg.


Escape room med Google sites och Google forms

Google Classroom används i många skolor och även om skolan inte har detta kan vem som helst med ett googlekonto använda sig av både sites för att skapa hemsidor, utan någon kunskap om hur man kodar en hemsida, och forms för att göra beräkningar om en kod är korrekt eller inte. Något som annars bara går att göra med hjälp av javascript i Google sites, eftersom serverbaserad programmering inte fungerar i Google sites, och javascript är som tidigare nämnts olämpligt i klassrumsmiljö. Google forms använder sig av serverbaserad programmering i bakgrunden och det är tillräckligt säkert. Då är risken större att de elever som listat ut det hemliga ordet först avslöjar det för sina klasskamrater innan de gjort alla delar som krävs för att få fram lösenordet.

För att göra exemplet mer levande är det kopplat till avslutningen av temat om "buddism" i år 9, och är tänkt att ta minst 30 minuter i anspråk, efter att läraren förklarat hur det går till.


Plot

Buddha in the Buddhist temple.JPG

Idén är att två tonåringar, en pojke och en flicka, har blivit instängda av misstag inne i ett buddisttempel. Huvudporten är låst utifrån, men bakom den stora statyn av Budda hittar de en liten dörr låst med sex kombinationslås. Längs varje vägg finns tre dörröppningar. I varje rum finns ledtrådar som leder till en sifferkombination. Tanken är att tonåringarna inte ska kunna välja vilket rum de vill, utan att de måste gå från rum till rum, från rum 1 till rum 6.

I Google sites måste följande sidor skapas:

  • En första sida där bakgrunden förklaras
  • Rum 1 med ledtrådar kopplade till Buddas liv
  • Rum 2 med ledtrådar kopplade till läran
  • Rum 3 med ledtrådar kopplade till "Lilla vagnen"
  • Rum 4 med ledtrådar kopplade till "Stora vagnen"
  • Rum 5 med ledtrådar kopplade till Lamaism
  • Rum 6 med ledtrådar kopplade till Zenbuddism

Någon koppling till sidorna 1-6 ska inte synas på första sidan. Menyn som skapas automatiskt när en ny sida läggs till går att dölja.

I Google forms ska ett formulär skapas.

  • Överst i formuläret finns instruktioner samt en beskrivning om att det bara är olika siffror som ska användas. Där ska även en bild på sex låsta hänglås finnas.