Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "SV planering för högstadiet"

Från Skolbok

m
m
Rad 33: Rad 33:
  
 
===?===
 
===?===
 +
 +
===?===
 +
 +
(Påsklov)
  
 
===Minoritetsspråken===
 
===Minoritetsspråken===
Rad 38: Rad 42:
 
I samband med att vi arbetar med Sveriges nationella minoriteter i samhällskunskapen arbetar vi med minoritetsspråk i svenskan.
 
I samband med att vi arbetar med Sveriges nationella minoriteter i samhällskunskapen arbetar vi med minoritetsspråk i svenskan.
  
(Påsklov)
 
 
===?===
 
  
  

Versionen från 10 juni 2019 kl. 20.14

År 7 HT

Lässtrategier och läsförståelse

De första veckorna går vi igenom olika lässtrategier och läser olika texttyper.

Lätt ungdomsroman

Vi läser en lättläst ungdomsroman, t.ex. Bröderna Lejonhjärta eller Alex Dogboy, eller en klassiker som Gullivers resoreller Robinson Crusoe tillsammans i helklass. Under veckorna kommer vi att både diskutera och skriva kring olika teman som boken berör.

(Mitterminslov)

Upplysningen och romantiken

Samtidigt som eleverna läser om upplysningen och romantiken i historia läser och diskuterar vi några av de berättelser, dikter och sångtexter som är en del av den svenska litteraturhistorien. Dessa kopplas till författarnas samtid.

Grammatik

Innan jullovet har vi grammatikveckor där vi bland annat går igenom ordklasserna.


År 7 VT

Faktatexter

Vi kommer att jobba med faktatexter. Hur en faktatext är uppbyggd och hur man skriver faktatexter. Efter detta kommer eleverna själva att få skriva en faktatext om t.ex. en nordisk barn- och ungdomsförfattare. Informationssökning och källkritik ingår i uppgiften.

Myter och sagor

Vi läser svenska sagor/grekiska sagor och eleverna får i uppgift att skriva en egen kortare saga där ett sagoväsen ska vara med.Sagan ska endera utspela sig i nutid, eller i sagotid och ha ett budskap till läsaren. En läxa läsaren ska lära sig.

(Sportlov)

?

?

(Påsklov)

Minoritetsspråken

I samband med att vi arbetar med Sveriges nationella minoriteter i samhällskunskapen arbetar vi med minoritetsspråk i svenskan.


År 8 HT

Ungdomsroman

Vi läser en klassisk ungdomsroman, t.ex. Flugornas herre eller en roman som utspelar sig under världskrigen som Pojken med randig pyjamas tillsammans i helklass. Under veckorna kommer vi att både diskutera och skriva kring olika teman som boken berör.

Realismen

Samtidigt som eleverna läser om världskrigen i historia läser och diskuterar vi några av de berättelser, dikter och sångtexter som är en del av den svenska litteraturhistorien. Dessa kopplas till författarnas samtid.

(Mitterminslov)

Recension

Vi ser en spelfilm som även finns som bok och lär oss hur man skriver en bra filmrecension. De mer ambitiösa eleverna kan samtidigt skriva en bokrecension med jämförelser mellan film och bok. Filmen kan gärna vara kopplad endera till det eleverna läser i SO som Tusen gånger starkare, Sandor slash Ida eller Sanning eller konsekvens om de läser om hur det är att växa upp, eller till något som kan kopplas till realismen t.ex. Hemsöborna eller Den allvarsamma leken.

Lånord

Fram till jullovet fördjupar vi oss i olika lånord i det svenska språket och varifrån de kommer.

År 8 VT

Sökstrategier på Internet och på biblioteket

Vi går igenom olika sätt att söka efter information och fördjupar oss i hur vi känner igen vad som är falsk och vad som är sann information.I detta ingår ett studiebesök på närmaste större bibliotek.

Argumenterande text

Vi arbetar med argumentation och argumenterande texter. Främst debattartiklar, men även krönikor. Eleverna skriver en egen kortare argumenterande text. Gärna i samband med att de läser om Sveriges politiska system i samhällskunskapen.

(Sportlov)

Novellskrivning

Vi analyserar noveller som t.ex. Att döda ett barn och Ett halvt ark papper. Därefter skriver vi egna noveller enligt en färdig mall, som t.ex. Josef Sahlins Klippet. Detta är ett stort projekt som tar lång tid.

(Påsklov)

Svensk språkhistoria

Tiden fram till sommarlovet jobbar vi med: svensk språkhistoria, dialekter och sociolekter.


År 9 HT

Roman

Vi läser en roman som inte behöver vara en ungdomsroman, t.ex. Björnstad eller en roman som utspelar sig i modern tid som K¨disbellan tillsammans i helklass. Under veckorna kommer vi att både diskutera och skriva kring olika teman som boken berör.

Modernismen

Samtidigt som eleverna läser om kalla kriget till nutid i historia, läser och diskuterar vi några av de berättelser, dikter och sångtexter som är en del av den svenska litteraturhistorien. Dessa kopplas till författarnas samtid.

(Mitterminslov)

?

Muntliga redogörelser

Fram till jullovet övar vi på hur man diskuterar ämnen i grupp, som förberedelse inför nationella provets muntliga del.


År 9 VT

Faktatexter och skrivande efter uppsatsmall

Vi kommer att jobba med faktatexter. Hur en faktatext är uppbyggd och hur man skriver faktatexter. Efter detta kommer eleverna själva att få skriva en faktatext kopplad till det de arbetar med i SO eller NO. Informationssökning och källkritik ingår i uppgiften. Dessutom ingår korrekt källskrivning och källhänvisning i löpande text.

?

(Sportlov)

?

?

(Påsklov)

Nordiska språk

Fram till sommarlovet arbetar vi med Nordiska språk.


Kunskapskrav i svenska 7-9, enligt LGR11, reviderad 2018

KK1 Läsa med flyt

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter (...) genom att (...) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

KK2 Läsförståelse

Genom att göra (...) sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven (...) läsförståelse.

KK3 Tolka och resonera om budskap

Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra (...) resonemang om (...) budskap i olika verk.

KK4 Verket och upphovsmannen

Eleven kan också föra (...) resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.

KK5 Historiska och kulturella sammanhang

Eleven drar då (...) slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

KK6 Skriva texter

Eleven kan skriva olika slags texter med (...) språklig variation, (...) textbindning samt (...) fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

KK7 Berättande texter

De berättande texter eleven skriver innehåller (...) gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med (...) uppbyggnad.

KK8 Söka, välja ut och sammanställa

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från (...) källor och för då (...) resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

KK9 Sammanställningar

Sammanställningarna innehåller (...) beskrivningar och förklaringar, (...) ämnesrelaterat språk samt (...) fungerande struktur, citat och källhänvisningar.

KK10 Kombinera text, estetiska uttryck och medier

Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett (...) fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

KK11 Ge omdömen om och bearbeta text

Dessutom kan eleven ge (...) omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett (...) fungerande sätt.

KK12 Samtala och diskutera

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med (...) argument på ett sätt som (...) för samtalen och diskussionerna framåt.

KK13 Muntliga redogörelser

Dessutom kan eleven förbereda och genomföra (...) muntliga redogörelser med (...) fungerande struktur och innehåll och (...) anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

KK14 Svenska språket och närliggande språk

Eleven kan föra (...) resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader


Källor

https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2018/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2018

https://site.arstaskolan.se/17-18-7/grovplanering-svsva-ak-7/