Kunskapskrav utan värdeord för SO-ämnena 7-9 enligt LGR11
Från Skolbok
Matris/upplägg i olika krav enligt Unikum
SH - Kunskapskrav, utan värdeord:
KK1 - (Samhällsstrukturer) Eleven har [...] kunskaper om olika samhällsstrukturer.
KK2 - (Undersöka strukturer i samhället) Eleven visar det genom att undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då [...] samband inom och mellan olika samhällsstrukturer.
KK3 - (Använda begrepp) I beskrivningarna kan eleven använda begrepp och modeller på ett [...] fungerande sätt.
KK4 - (Påverka och påverkas) Eleven kan föra [...] resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då [...] samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
KK5 - (Undersöka samhällsfrågor) Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då [...] samband med [...] underbyggda resonemang.
KK6 - (Värdera och uttrycka ståndpunkter) Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med [...] resonemang och [...] underbyggda argument och kan då [...] växla mellan olika perspektiv.
KK7 - (Mänskliga rättigheter) Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen.
KK8 - (Minoriteters särställning och rättigheter) Dessutom kan eleven redogöra för de nationella minoriteterna och deras särställning och rättigheter.
KK9 - (Demokrati) Eleven har [...] kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra [...] resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt om för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande.
KK10 - (Information och källor) Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett [...] fungerande sätt och för [...] underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
HI - Kunskapskrav, utan värdeord:
KK1: (Tidsperioder) Eleven har [...] kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
KK2: (Samhällsförändringar, levnadsvillkor och handlingar) Eleven visar det genom att föra [...] underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.
KK3: (Villkor och värderingar) Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.
KK4: (Undersöka utvecklingslinjer) Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då [...] samband mellan olika tidsperioder.
KK5: (Fortsätta utvecklingslinjer) Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med [...] underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.
KK6: (Använda källmaterial) Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra [...] underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då [...] underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans.
KK7: (Historians användning) Eleven kan föra [...] underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få.
KK8: (Historiska begrepp) I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett [...] fungerande sätt.