Skillnad mellan versioner av "Islam, skolbok"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
http://grundskoleboken.se/skolboken/images/islam.jpg | http://grundskoleboken.se/skolboken/images/islam.jpg | ||
+ | '''Islams centrala innehåll i år 6 och 9''' | ||
+ | |||
+ | 6: Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i islam (kap 3, 7, 8, 9) | ||
+ | |||
+ | 6: Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i islam (kap 3, 6, 9) | ||
+ | |||
+ | 9: Centrala tankegångar och urkunder i islam (kap 2, 3, 6, 8) | ||
+ | |||
+ | 9: Varierande tolkningar och bruk inom islam i dagens samhälle. (kap 11) | ||
+ | |||
+ | 9: Huvuddragen i islams historia. (kap 1, 2, 3, 4, 5) | ||
+ | |||
+ | 9: Sambandet mellan samhälle och islam i olika tider och på olika platser. (kap 1, 2, 3, 4, 5) | ||
+ | |||
+ | 9: Islams roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt. (kap 5) | ||
+ | |||
+ | 9: Konflikter och möjligheter till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet. (kap 4) | ||
+ | |||
+ | 6: Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen. (kap 10) | ||
+ | |||
+ | 6: Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i islam. (kap 6) | ||
+ | |||
+ | 9: Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen. (kap 10) | ||
+ | |||
+ | 6: Vad islam kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet. (kap 3, 7, 11) | ||
+ | |||
+ | 9: Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar. (kap 3, 7, 12) | ||
+ | |||
+ | 9: Riter, till exempel namngivning och konfirmation, och deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper inom islam(kap 7, 9) | ||
+ | |||
+ | 6: Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning. (kap 3, 12) | ||
+ | |||
+ | 9: Etiska frågor samt människosynen i islam (kap 3) | ||
+ | |||
+ | 6: Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott. (kap 6) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Kapitel:''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | 1: Muhammed och islam | ||
[[Den_muslimska_expansionen| Den muslimska expansionen]] Islams historia från Muhammed till Grenadas fall. | [[Den_muslimska_expansionen| Den muslimska expansionen]] Islams historia från Muhammed till Grenadas fall. | ||
+ | |||
+ | 2: Islams storhetstid | ||
+ | |||
+ | 3: Klaner och [[Hedersmord| hedersmord]] | ||
+ | |||
+ | 4: Var hittar man muslimer idag? | ||
+ | |||
+ | 5: Konflikten mellan islam och andra religioner | ||
+ | |||
+ | 6: islams syn på liv och död | ||
+ | |||
+ | 7: Manlig och kvinnlig omskärelse | ||
+ | |||
+ | 8: Allah, Moskén och Koranen | ||
+ | |||
+ | 9: Muslimska högtider | ||
+ | |||
+ | 10: Islam och muslimer i populärkulturen | ||
+ | |||
+ | 11: Varianter av islam | ||
+ | |||
+ | 12: Kvinnans och mannens traditionella roller i islam | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
[[Kategori:Religion]] | [[Kategori:Religion]] |
Versionen från 21 december 2018 kl. 17.33
Islams centrala innehåll i år 6 och 9
6: Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i islam (kap 3, 7, 8, 9)
6: Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i islam (kap 3, 6, 9)
9: Centrala tankegångar och urkunder i islam (kap 2, 3, 6, 8)
9: Varierande tolkningar och bruk inom islam i dagens samhälle. (kap 11)
9: Huvuddragen i islams historia. (kap 1, 2, 3, 4, 5)
9: Sambandet mellan samhälle och islam i olika tider och på olika platser. (kap 1, 2, 3, 4, 5)
9: Islams roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt. (kap 5)
9: Konflikter och möjligheter till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet. (kap 4)
6: Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen. (kap 10)
6: Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i islam. (kap 6)
9: Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen. (kap 10)
6: Vad islam kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet. (kap 3, 7, 11)
9: Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar. (kap 3, 7, 12)
9: Riter, till exempel namngivning och konfirmation, och deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper inom islam(kap 7, 9)
6: Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning. (kap 3, 12)
9: Etiska frågor samt människosynen i islam (kap 3)
6: Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott. (kap 6)
Kapitel:
1: Muhammed och islam
Den muslimska expansionen Islams historia från Muhammed till Grenadas fall.
2: Islams storhetstid
3: Klaner och hedersmord
4: Var hittar man muslimer idag?
5: Konflikten mellan islam och andra religioner
6: islams syn på liv och död
7: Manlig och kvinnlig omskärelse
8: Allah, Moskén och Koranen
9: Muslimska högtider
10: Islam och muslimer i populärkulturen
11: Varianter av islam
12: Kvinnans och mannens traditionella roller i islam