Åtgärder

En liten röd droppe- läsförståelse

Från Skolbok


"En liten röd droppe" är en skickligt skriven novell av Moa Backe Åstot. Den är skriven med isbergsteknik, och trots att den är kort har den flera bottnar och läsaren måste tänka till för att riktigt förstå innehållet. Den utspelar sig i en samisk miljö, vilket är både ovanligt och tacksamt för lärare som undervisar om Sveriges minoriteter.


På grund av copyright kan inte texten läggas ut här, men den finns på tidskriften Nuorats hemsida, nummer 4 2018: https://nuorat.se/novell-en-liten-rod-droppe-nr-4-2018/

Författaren: Moa Backe Åstot, bildkälla:mixcloud.com.


1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: ordbok, svenska.se, Wikipedia eller Wiktionary.

(ren- ) Klöv =
(ren- ) Vaja =
Öronmärkning =
Grymta = 
Midnattssol =


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: “Musik”, mumlade áhkko, står det. Men vad var det hon tyckte var musik?

B: Det står: Ella kände ett stick av sorg i bröstet. “Hon kanske inte har någon (kalv)?” - när hon och mormor betraktar en vaja, men varför är mormor så säker på att vajan fött en kalv?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: De olika samerna "sökte sina märken i vajornas öron". Men vad är det för märken de tittar efter?

B: Vad hade (troligen) hänt med kalven? Vem mötte Ellas blick på slutet?

C: Vad gör de egentligen i novellen? Varför är renarna och samerna på samma ställe?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför tyckte Ella inte att hon var en av "dem"? Vad är det med Ella som skiljer henne från Isak, tror du?

B: När Ella sitter vid bäcken ropar hennes bror: “Vill du inte gå ensam?” hojtade Isak från sin sten. Han lät förvånad, och Ella ville svara: Fattar du inte, Isak? Hela mitt liv har jag låtit dig gå först. Vad tror du Ella låtit Isak göra som inte hon gjort?


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Varför tar Ella så illa vid sig när hon ser vajan ropa efter sin kalv? Kan det ha något att göra med hennes eget liv?

B: Novellen heter "En liten röd droppe", och droppar av blod nämns flera gånger i texten. Varför tror du hon valde just den titeln på novellen? Vad tror du en droppe blod kan ha för betydelse?

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: ordbok, svenska.se, Wikipedia eller Wiktionary.

(ren- ) Klöv = hornbeklädd tå hos vissa hov­djur; kluve så att tvi bitar bildar ett par
(ren- ) Vaja = annat namn för renko
Öronmärkning = skära ut bitar av öra på djur för att bevisa vem som äger det.
Grymta = stöta ut korta, upp­repade mullrande ljud genom nosen
Midnattssol = sol som är synlig vid mid­natt och där­med dygnet runt; under tiden kring sommar­solståndet


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: “Musik”, mumlade áhkko, står det. Men vad var det hon tyckte var musik? = Dundrandet från hundratals klövar mot marken. Klingandet, grymtandet.

B: Det står: Ella kände ett stick av sorg i bröstet. “Hon kanske inte har någon (kalv)?” - när hon och mormor betraktar en vaja, men varför är mormor så säker på att vajan fött en kalv? = “Hon ropar på sin kalv, så hon måste ha fött en. Annars hade hon varit tyst.”


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: De olika samerna "sökte sina märken i vajornas öron". Men vad är det för märken de tittar efter? = Genom att skära ut bitar av öronen ser man vem som äger en viss ren, utan att djuret skadas.

B: Vad hade (troligen) hänt med kalven? Vem mötte Ellas blick på slutet? = den hade dödats av ett rovdjur, tex. en varg, björn eller en järv.

C: Vad gör de egentligen i novellen? Varför är renarna och samerna på samma ställe? = På våren samlas alla renar som en sameby äger ihop i en inhägnad. Där skiljer man ut kalvarna och märker dem för att det ska gå att se vem so äger en viss ren när den växer upp och blir stor. Detta är ett stort jobb som kräver att så många som möjligt i familjen hjälps åt, även de som kanske bor på andra platser annars.


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför tyckte Ella inte att hon var en av "dem"? Vad är det med Ella som skiljer henne från Isak, tror du? = Hon smutsar ner sig och då kanske hon kan vara som en av "dem". Troligen är hon utflyttad och bor inte i samebyn längre.

B: När Ella sitter vid bäcken ropar hennes bror: “Vill du inte gå ensam?” hojtade Isak från sin sten. Han lät förvånad, och Ella ville svara: Fattar du inte, Isak? Hela mitt liv har jag låtit dig gå först. Vad tror du Ella låtit Isak göra som inte hon gjort? = Ella har troligen låtit Isak ta över familjeansvarer för renarna. Mamma och pappa saknas ju, endast mormor är med vid arbetet med kalvmärkningen. Isak är därför den som sköter renarna nu, när Ella är borta.


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter