Åtgärder

Content is King - reklamtexter och filmmanus för nätet

Från Skolbok

Arbetshäfte om språket i informationssamhället

Arbetshäftet bygger på cirkelmodellens fyra faser


FAS 1 - vad kan du/ni?

Namn:


🤔 1 År 1996 skrev Bill Gates, Microsofts grundare, en text med rubriken “Content is King”, (Innehållet är viktigast). Men vad tror du/ni Gates menade med det?

Svar


Du/ni har säkert stött på reklam av olika sorter när ni surfat runt på Internet. Viss reklam susar förbi, medan annan reklam är sån som du/ni kommer ihåg långt senare.

🤔 2A vilken sorts reklam hoppar du/ni över och glömmer? Bilder? filmer? något speciellt innehåll?

Svar



🤔 2B vilken reklam kommer du/ni ihåg långt efteråt. Ibland flera år? Ge exempel?

Svar




🤔 3 Varför finns det ens reklam på Internet?

Svar


🤔 4A På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med reklambilder på en hemsida?

Svar



🤔 4B På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med en kort reklamfilm på en hemsida?

Svar



🤔 4C På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med insmugen produktreklam på en bloggsida?

Svar



🤔 4D På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med en intressant text där bilder/filmer dyker upp eftersom du scrollar neråt på en hemsida?

Svar



🤔 4E På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med ett kort reklamfilminslag mitt inne i ett filmklipp?

Svar




FAS 2 - Hur har andra gjort?

Det finns olika sätt att bygga upp reklam- Ett mycket vanligt sätt är AIDA(s) - systemet, där varje bokstav står för en del i reklamen. Systemet har sitt ursprung i USA och därför är det engelska namn i förkortningen:

A = Attention (Uppmärksamhet, stanna upp)
I = Interest (intresse, något man vill veta mer om eller känner igen sig i)
D = Desire (längtan/åtrå, något man inser att man vill ha)
A = Action (handling)
S = satisfaction (tillfredsställelse) - denna finns inte alltid med-


🤔 2A Frågor att diskutera till bilden:

A Vad tror du får folk att stanna upp?
I Vad väcker bilden för intresse?
D Vad i bilden gör att vi vill ha mer?
A Hur förväntas man göra efter att ha sett bilden?
S Vad ska man uppnå, efter ett besök på Liseberg?
Svar



🤔 2B Frågor att diskutera till bilden:

A Vad tror du får folk att stanna upp?
I Vad väcker bilden för intresse?
D Vad i bilden gör att vi vill ha mer?
A Hur förväntas man göra efter att ha sett bilden?
S Vad ska man uppnå, efter att ha ätit Delicatos blåbärsbakelse?
Svar


🤔 3 sök upp en reklambild på Internet. Klistra in den och besvara AIDA(s) - frågorna till bilden.




🤔 4A Titta på följande Youtubeklipp med chipsreklam och kommentera, helst i par/grupp, hur AIDA(s) passar in i reklamfilmen.

A Vad tror du får folk att stanna upp? Svar:
I Vad väcker filmen för intresse? Svar:
D Vad i filmen gör att vi vill ha mer? Svar:
A Hur förväntas man göra efter att ha sett filmen? Svar:
S Vad ska man uppnå, efteråt, som “satisfaction”? Svar:


🤔 4B Titta på följande Youtubeklipp med snickersreklam och kommentera, helst i par/grupp, hur AIDA(s) passar in i reklamfilmen.

A Vad tror du får folk att stanna upp? Svar:
I Vad väcker filmen för intresse? Svar:
D Vad i filmen gör att vi vill ha mer? Svar:
A Hur förväntas man göra efter att ha sett filmen? Svar:
S Vad ska man uppnå, efteråt, som “satisfaction”? Svar:




🤔5 I början av 2000-talet gick det att bli rik som bloggare, genom att visa upp smink, kläder och handväskor som reklam på bloggen. Mest känd av de tidiga svenska bloggarna var “Blondinbella”, Isabella Löwengrip. När hon var 17 tjänade hon över 100 000 i månaden på bloggen med tillhörande webbshop och vid 19 var hon mångmiljonär. Hon hade inte tid att gå i gymnasiet.

Numera har Löwengrip, och i princip alla liknande bloggande tjejer, slutat blogga. Varför har det blivit så tror du/ni?

Svar



FAS 3 - Er gemensamma redovisning

3 Att skriva ett filmmanus

Modern medieforskning visar att det som säljer mest reklam på bloggar är inte bilder, utan korta filmklipp. Tiktok har videosnuttar som kan vara en minut, men som är i medeltal 24-31 sekunder långa. Youtube har börjat med “shorts” som svar på Tiktoks snabba övertagande av reklammarknaden.


Statistiken visar också att det blivit svårt att tjäna pengar på bloggar. Det krävs mer än att bara visa en snygg blus eller någon som faller och slår sig. Precis som Gates sa 1996 krävs “content”. Spännande innehåll. Gärna i form av berättelser eller historier som engagerar bloggens besökare.


Statistiskt sett är det därför det också är lättare att sälja filmmanus till bloggare, än att själv försöka tjäna pengar på att starta en egen blogg. Många bloggare kan nämligen inte skapa filmer som engagerar tittarna. De kanske kan skapa filmer, bilderna, men innehållet, handlingen i filmerna, är mycket svårare. Det är här ni kommer in.


Nu ska ni, i grupp, planera en reklamfilm på max en minut som visar något gott att äta eller dricka. Det behöver inte vara godis, utan även bakverk eller hamburgare kan vara goda. Eller kanske hemkokt svartvinbärssaft.


Alla delarna i AIDA(s) ska finnas med.


Ni ska inte skapa filmen, utan ni ska skriva det filmmanus som sedan skickas in till en bloggare. Förutsätt att den som äger bloggen där er film ska bäddas in inte kan läsa era tankar. Allt som visas i filmen måste beskrivas i text. Och hur skriver ni då ett filmmanus?


Skriva filmmanus

Filmmanus skrivs på ett speciellt sätt.


Varje scen börjar med endera EXT (utomhus) eller INT (inomhus) och sedan skrivs platsen med VERSALER.


Dialog skrivs med stort indrag från både vänster och höger kant. Namnet på den som talar skrivs med VERSALER ovanför dialogen, så att det ska gå lätt att se vem som talar.


Här finns exempel på manuset till TV-serien “Det nya landet” så att ni ser hur ett riktigt manus ser ut.

http://web.archive.org/web/20040829130447/http://www.nordicscript.net/scriptdokumenter/DetNyaLandet.pdf


Exempel ur filmmanus


🤔 Manuset ska skrivas på korrekt sätt, som man skriver filmmanus. Det ska ta upp en enda A4-sida, vilket normalt motsvarar en minut filmtid och det ska vara reklam för något gott som man äter eller dricker. Manuset skrivs i ett separat dokument som gruppens ledare skapar.


Överkurs

Om ni blir klara långt före andra grupper kan ni beskriva hur en reklambild för samma produkt skulle kunna se ut. Ni ska inte göra någon bild utan beskriva bilden med ord så att en reklambyrå kan skapa den enligt era anvisningar.



FAS 4 - Din personliga reklamfilm

Din uppgift är att skriva ett manus för en reklamfilm som ska visas upp på en hemsida.


Du ska välja en av tre hemsidor som har behov av dina kunskaper:

  • En hemsida dina kamrater skapat för att försöka sälja det dataspel de programmerat fram under helger och nätter. Vilken sorts spel det är får du själv välja. Syftet med din film är att få fler att köpa spelet.
  • En hemsida för din idrottsklubb, eller en idrottsklubb som någon av dina vänner är medlem i. Du väljer själv vilken idrott det gäller. Syftet med din film är att få fler att bli medlemmar i klubben och börja med idrotten.
  • En hemsida för din skola. Filmen ska visa alla fördelar med att gå på din skola. Syftet med din film är att få fler elever att börja på skolan.

Fundera över vad det är som skapar uppmärksamhet och intresse. Spänning eller humor brukar vara det som fungerar bäst.

Alla delar i AIDA ska vara med och du ska skriva en förklaring i botten på filmmanuset hur du tycker att varje del uppfyllts. S (satisfaction) är frivilligt.

Använd helst typsnittet Courier New när du skriver texten i manuset:


FILMNAMNET

MANUS TILL (Beskriv valet)

AV 

DITT NAMN

EXT eller INT Plats
Beskriv miljö osv…