Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Content is King - reklamtexter och filmmanus för nätet"

Från Skolbok

m
m
Rad 120: Rad 120:
 
🤔 4A Titta på följande Youtubeklipp med colareklam och kommentera, helst i par/grupp, hur AIDA(s) passar in i reklamfilmen.  
 
🤔 4A Titta på följande Youtubeklipp med colareklam och kommentera, helst i par/grupp, hur AIDA(s) passar in i reklamfilmen.  
  
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=7NxPI3iTQQQ </youtube>
+
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=W4EbsUiVug8</youtube>
 
:A Vad tror du får folk att stanna upp? '''Svar''':
 
:A Vad tror du får folk att stanna upp? '''Svar''':
 
:I  Vad väcker filmen för intresse? '''Svar''':
 
:I  Vad väcker filmen för intresse? '''Svar''':

Versionen från 1 maj 2023 kl. 14.18

Arbetshäfte om språket i informationssamhället

Arbetshäftet bygger på cirkelmodellens fyra faser


FAS 1 - vad kan du/ni?

Namn:


🤔 1 År 1996 skrev Bill Gates, Microsofts grundare, en text med rubriken “Content is King”, (Innehållet är viktigast). Men vad tror du/ni Gates menade med det?

Svar


Du/ni har säkert stött på reklam av olika sorter när ni surfat runt på Internet. Viss reklam susar förbi, medan annan reklam är sån som du/ni kommer ihåg långt senare.

🤔 2A vilken sorts reklam hoppar du/ni över och glömmer? Bilder? filmer? något speciellt innehåll?

Svar



🤔 2B vilken reklam kommer du/ni ihåg långt efteråt. Ibland flera år? Ge exempel?

Svar




🤔 3 Varför finns det ens reklam på Internet?

Svar


🤔 4A På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med reklambilder på en hemsida?

Svar



🤔 4B På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med en kort reklamfilm på en hemsida?

Svar



🤔 4C På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med insmugen produktreklam på en bloggsida?

Svar



🤔 4D På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med en intressant text där bilder/filmer dyker upp eftersom du scrollar neråt på en hemsida?

Svar



🤔 4E På en betygsskala F-A, hur bra tror du det fungerar med ett kort reklamfilminslag mitt inne i ett filmklipp?

Svar




FAS 2 - Hur har andra gjort?

Det finns olika sätt att bygga upp reklam- Ett mycket vanligt sätt är AIDA(s) - systemet, där varje bokstav står för en del i reklamen. Systemet har sitt ursprung i USA och därför är det engelska namn i förkortningen:

A = Attention (Uppmärksamhet, stanna upp)
I = Interest (intresse, något man vill veta mer om eller känner igen sig i)
D = Desire (längtan/åtrå, något man inser att man vill ha)
A = Action (handling)
S = satisfaction (tillfredsställelse) - denna finns inte alltid med-


🤔 2A Frågor att diskutera till bilden:

A Vad tror du får folk att stanna upp?
I Vad väcker bilden för intresse?
D Vad i bilden gör att vi vill ha mer?
A Hur förväntas man göra efter att ha sett bilden?
S Vad ska man uppnå, efter ett besök på Liseberg?
Svar



🤔 2B Frågor att diskutera till bilden:

A Vad tror du får folk att stanna upp?
I Vad väcker bilden för intresse?
D Vad i bilden gör att vi vill ha mer?
A Hur förväntas man göra efter att ha sett bilden?
S Vad ska man uppnå, efter att ha ätit Delicatos blåbärsbakelse?
Svar


🤔 3 sök upp en reklambild på Internet. Klistra in den och besvara AIDA(s) - frågorna till bilden.




🤔 4A Titta på följande Youtubeklipp med colareklam och kommentera, helst i par/grupp, hur AIDA(s) passar in i reklamfilmen.

A Vad tror du får folk att stanna upp? Svar:
I Vad väcker filmen för intresse? Svar:
D Vad i filmen gör att vi vill ha mer? Svar:
A Hur förväntas man göra efter att ha sett filmen? Svar:
S Vad ska man uppnå, efteråt, som “satisfaction”? Svar:


🤔 4B Titta på följande Youtubeklipp med snickersreklam och kommentera, helst i par/grupp, hur AIDA(s) passar in i reklamfilmen.

A Vad tror du får folk att stanna upp? Svar:
I Vad väcker filmen för intresse? Svar:
D Vad i filmen gör att vi vill ha mer? Svar:
A Hur förväntas man göra efter att ha sett filmen? Svar:
S Vad ska man uppnå, efteråt, som “satisfaction”? Svar:




🤔5 I början av 2000-talet gick det att bli rik som bloggare, genom att visa upp smink, kläder och handväskor som reklam på bloggen. Mest känd av de tidiga svenska bloggarna var “Blondinbella”, Isabella Löwengrip. När hon var 17 tjänade hon över 100 000 i månaden på bloggen med tillhörande webbshop och vid 19 var hon mångmiljonär. Hon hade inte tid att gå i gymnasiet.

Numera har Löwengrip, och i princip alla liknande bloggande tjejer, slutat blogga. Varför har det blivit så tror du/ni?

Svar