Åtgärder

Att läsa: på, mellan och bortom raderna

Från Skolbok

Version från den 8 maj 2022 kl. 09.36 av Ingemar (Diskussion | bidrag)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

raderna.jpg

Den viktigaste kunskapen eleverna får med sig från grundskolan är förmågan att tolka texter.

Här nedanför finns diverse texter inklusive medföljande frågor för att det skall vara lätt för en lärare att kopiera in allt i ett eget dokument eller websida och på så vis kunna skapa arbetsmaterial för eleverna.

Att tänka på om du vill lägga in fler texter:

  • För noveller måste författaren ha varit död 70 år, eller ha släppt novellen fri.
  • För utdrag ur romaner gäller 15/15 regeln. Max 15% av romanen eller max 15 sidor. Inga nyckelscener får avslöjas.


En hjälp för läsförståelsen är att använda sig av olika system. "Läsfixarna" är det vanligaste. Som hjälp för främst de som skapar material i skolan finns bilder med läsfixarna, lämpliga at använda som rubriker, i sidan Läsfixarna.


Utdrag ur romaner

Alex Dogboy, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet)

Glasbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet)

Isbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet)

Mor är ingen häxa, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet)

I morgon när kriget kom, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet-högstadiet)

Skattkammarön, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet-högstadiet)

Röde Orm, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet)

Hungerspelen, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet)

Den siste mohikanen, utdrag ur roman - läsförståelse med gammal svenska (högstadiet)

Marschbataljon av Sven Hassel - utdrag ur roman, läsförståelse (högstadiet)

Det går an, Carl Jonas Love Almqvist- utdrag ur roman. Läsförståelse med gammal svenska (högstadiet - gymnasiet)

Kampen om järntronen, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet)

Raskens, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet)

Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet)

Linnés resa i Västergötland, utdrag ur reseberättelse - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet)

Kvinnor och äppelträd, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet)


Arbete kring kompletta romaner

Drakskeppet, Maj Bylock - läsförståelse (mellanstadiet)


Noveller

Novelltexten finns med i respektive uppgift eftersom novellens författare avled för mer än 70 år sedan, eller för att författaren själv valt att lägga ut novelltexten på Internet.

Jamie Cormack's kvarleva - läsförståelse ©Kicki Karlén - om IRA, hjältar och mördare (högstadiet - gymnasiet)

Lurad - läsförståelse (högstadiet)

De dödas julotta - läsförståelse (mellan - högstadiet)

Ett halvt ark papper - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet)

Sista måltiden - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet)

Hon hoppar som en tjej (högstadiet)

Jag ska ha respekt! (högstadiet)

Den oemotståndlige vite mannen - läsförståelse (mellan - högstadiet)

Krypskytten - läsförståelse (Mellan- och högstadiet")

Pälsen - läsförståelse (högstadiet)

Ändå återvände jag - läsförståelse (högstadiet) - Texten har insprängda frågor, totalt 30, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten.

Schalen - läsförståelse (högstadiet)

Det föränderliga havet - läsförståelse (högstadiet)

Ur mörkret, Victoria Benedictsson - läsförståelse (gymnasiet, realismen) - Texten har insprängda frågor, totalt 15, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten.


Novellfrågor där novelltexten saknas, på grund av copyright

Står det en länk med ordet "Text" bakom finns texten online på Internet på någon annan plats än här på "Grundskoleboken". Inga copyrightskyddade texter finns på "Grundskolebokens" server.

Berg som vita elefanter - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) Text

Pappersväggar - läsförståelse (Mellan- och högstadiet") Text

Torrsimmaren - läsförståelse (mellanstadiet - högstadiet) Text

En liten röd droppe- läsförståelse (Mellan- och högstadiet") Text

Amir, inte Shirin - läsförståelse (Mellan- och högstadiet) Text

Straat uppfinner ett språk - läsförståelse ( högstadiet och gymnasiet") Text

Mannen som aldrig blev ung - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet)

No problem - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet)

Den utsatte - läsförståelse (mellanstadiet - högstadiet)

Karins ansikte - läsförståelse (mellanstadiet - gymnasiet)



Dikter/sångtexter

Ändå något olyckligare, Anna Maria Lenngren - dikttolkning (mellanstadiet - högstadiet)

Gustafs skål, Carl Michael Bellman - dikttolkning (mellanstadiet - högstadiet)

Till ****, Hedvig Charlotta Nordenflycht - dikttolkning (mellanstadiet - högstadiet)

Gudars like, Sapho fragment 31 - dikttolkning - 600-talet f.vt. (mellanstadiet - högstadiet)

Isfarten, ur Frithiofs saga, Esaias Tegnér,- dikttolkning skriv om dikten till en novell (högstadiet - gymnasiet)

Sven Dufva, Johan Ludvig Runeberg - dikttolkning (år 6 + högstadiet - gymnasiet)

På Flanderns fält - dikttolkning (högstadiet - gymnasiet)

Beowulfkvädet, exempeltext

Dagen svalnar..., Edith Södergran - dikttolkning (högstadiet - gymnasiet)

I rörelse, Karin Boye - dikttolkning (högstadiet - gymnasiet)

Mordet i Vindfallsängen - Gustaf Fröding (högstadiet - gymnasiet)

EJ KLAR Vem beskyddar gudarna? - Linn Spjuth (högstadiet - gymnasiet)


Tidningsartiklar

Många elever har svårt att tolka text i tidningsartiklar. De läser sällan eller aldrig tidningar och ser ingen skillnad på den text som finns i en nyhetsartikel jämfört med den de kan hitta i en en blogg. Samtidigt är det viktigt att eleverna lär sig det språk som används i det övriga samhället, därför är det viktigt att elever övar på texten i nyhetsartiklar.

Äldre tidningsartiklar har en ordrikedom som nyare saknar. Därför är det en bra idé att låta elever öva sig på texter som har några årtionden på nacken.

Otroliga umbäranden för säljägarna - AB 13/5 1938 (högstadiet - gymnasiet)


OBS! lägg inte in något av Astrid Lindgren eller Tove Jansson. Deras dödsbon bevakar girigt arvet efter dem och är synnerligen aggressiva i sin kamp mot den eller de som vågar publicera minsta textutdrag utanför de kanaler arvingarna redan fått betalt för.


(Mall)