Geografens testamente - Världen
Från Skolbok
Innehåll
Introduktion
Geografens testamente är en filmserie som egentligen tagits fram för mellanstadiet, främst år 6. Eftersom elever i år 7 bara är ett år äldre kan serien även användas i högstadiet vid repetition av klimatzonerna. Från Lfr22 har utbildningen om klimatzonerna pressats ner i mellanstadiet igen, från Lgr11. Vilket är synd:
Lgr22, centralt innehåll för år 4-6: Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.
Eftersom eleverna ska undervisas om klimatkrisen och dess följder krävs en repetition av det de lärt sig i mellanstadiet om klimatet, och det tas även upp i Lgr 22:
Lgr22, centralt innehåll för år 7-9: Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.
Så, för att förstå hur, och varför, klimatet förändras måste eleverna också ha en gedigen kunskap om klimatet, och där kommer "Geografens testamente, världen" in. En serie som fokuserar på jordens klimatzoner.
Det finns en lärarhandledning till serien av Åsa Colliander–Celik, som är mycket bra för mellanstadiet, men som passar mindre bra för högstadiet. Därför är detta en omarbetat och mer avancerad version.
Hela serien finns på UR:s hemsida: https://urplay.se/sok?query=geografens+testamente+v%C3%A4rlden och varje avsnitt är ca 20 minuter.
Lektion 1 - introduktion
- Gå igenom vad klimatzonerna är.
- Gå igenom varför de ligger där de ligger ett facit kan hittas här:
- Gå igenom hur klimatdiagram fungerar,
- Förklara speciellt Hadleycellerna och dess inverkan på klimatet i: öken - stäpp - savann - regnskog
Visa filmavsnittet https://urplay.se/serie/232175-geografens-testamente-varlden där vi får veta vilka huvudpersonerna är och hur historien börjar.
Följande extramaterial finns på UR:s hemsida:
- Blindkarta över världen: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233625-2_GT_V%C3%A4rldskarta.pdf att skriva ut om eleverna vill följa resan under filmavsnittens gång.
- Arbetsbla 1l över Namibia, finns hos UR: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233628-4_GT_1Namibia.pdf
- Karta att måla in klimatzonerna på: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233626-2_GT_Klimatzoner.pdf ett facit kan hittas här.
- Karta för "skattjakt" där elever spelar parvis, ungefär som att sänka fartyg: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233627-2_GT_Skattjakt.pdf
Lektion 2 - öknen
- Gå igenom 30:e breddgraden mer i detalj. Nord och Syd. Ta gärna upp andra öknar som inte passar i mönstret, som: Saltöknar i Bolivia, Gobiöknen eller Antarktis. Förklara hur dessa uppstått så att eleverna kan jämföra traditionella sandöknar med dessa.
- Förklara begreppet "ökenspridning" och hur ökenområdena på jorden långsamt ökar i takt med att temperaturen på jorden går upp. Ofta till bekostnad av minskade regnskogar och savanner.
- Visa avsnittet "Vilse i öknen" (21 min) : https://urplay.se/program/232174-geografens-testamente-varlden-vilse-i-oknen som visar Namiböknen.
- Avsluta med att visa "Floras dagbok - öken" (3 min): https://urplay.se/serie/232115-geografens-testamente-floras-loggbok
Lektion 3 - xxx
- Gå igenom
Lektion 4 - xxx
- Gå igenom
[[Kategori:Geografe
Lektion 5 - xxx
- Gå igenom
Lektion 6 - xxx
- Gå igenom
Lektion 7 - xxx
- Gå igenom
Lektion 8 - xxx
- Gå igenom
Lektion 9 - xxx
- Gå igenom
Lektion 10 - xxx
- Gå igenom
Lektion 11 - xxx
- Gå igenom
Lektion 12 - xxx
- Gå igenom
nstestamente]]